Denník N

V situácii neistoty máme sklon riadiť sa tým, čo robí väčšina, nahráva to Čaputovej

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Pre voliča, ktorý v prvom kole volil Čaputovú, bude v druhom kole psychologicky náročnejšie obhájiť pred sebou, že tentoraz k volebným urnám nepôjde.

Behaviorálna konzultantka, Mindworx

Čo si o sobotných voľbách a prezidentských kandidátoch myslí behaviorálna ekonómia?

Tento odbor je mixom ekonómie, psychológie a sociológie a kŕmi nás koláčikom pokory (z angl. humble pie), pretože ukazuje, že nie sme takí racionálni, ako si myslíme.

Väčšina našich rozhodnutí sa deje podvedome a často na základe mentálnych skratiek (heuristiky), ktorých si nie sme vedomí, no významne ovplyvňujú naše rozhodovanie.

Zaujímavé je, že ak sa nás niekto opýta na príčiny nášho (aj) iracionálneho rozhodnutia, vždy sme schopní vyprodukovať akési „racionálne“ zdôvodnenie (post hoc racionalizácia).

Efekt väčšiny

Jedna mentálna skratka, ktorá nahráva Zuzane Čaputovej, sa volá „efekt sociálneho schválenia“.

Vo svete, kde sa rodíme úplne nesamostatní a zároveň sa musíme rýchlo naučiť vykonávať komplexné úlohy, je stratégia kopírovania veľmi užitočná.

Imitácia šetrí čas a energiu, pretože poskytuje hotové riešenia rôznych problémov. Ako malé deti sa učíme kopírovať veľa stratégií, ktoré môžeme neskôr v prípade potreby zmeniť, až na to, že to často nerobíme.

Obzvlášť v situácii neistoty (prezidenta predsa nevolíme každú druhú sobotu) máme tendenciu riadiť sa tým, čo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Človek

Veda

Teraz najčítanejšie