Denník N

Hlavne nič nepokaziť. Ako vyzerala Čaputovej kampaň pred druhým kolom

Volebná noc Zuzany Čaputovej po prvom kole. Foto N - Tomáš Benedikovič
Volebná noc Zuzany Čaputovej po prvom kole. Foto N – Tomáš Benedikovič

Čaputovej stratégiu pred 2. kolom vystihol jeden z členov Progresívneho Slovenska: keď vo futbale v prvom polčase vyhrávate 3:0, v tom druhom si naskladáte hráčov tak, aby ste nedostali gól.

Je nedeľa 17. marca. Už niekoľko hodín poznáme výsledky prvého kola prezidentských volieb a dvaja postupujúci kandidáti sú na turné po televíznych štúdiách. Pár minút po debate v TA3 si Zuzana Čaputová unavene sadá do kresla v zasadačke televízie.

Od rána prešla volebným štúdiom v RTVS, denníka SME, o hodinku ju čakajú v Markíze. V prestávkach, popri presunoch, robíme rozhovor pre Denník N. Únavu po volebnej noci u Čaputovej pomáha trochu prebiť prekvapenie z prvej taktiky, ktorú hneď nasadil Maroš Šefčovič.

Už ráno o deviatej kritizoval jej postoje k migrácii, registrovaným partnerstvám, spomínal tradičnú rodinu a apeloval na ľudí, „aby v druhom kole nenechali rozhodnúť Bratislavu“.

Zdalo sa, že krajinu medzi prvým a druhým kolom čaká ostrá kampaň nie nepodobná tomu, čo sa preberalo v roku 2015 v týždňoch pred referendom o rodine. No už v pondelok Šefčovič ubral. Kampaň sa upokojila, do pohybu ju dostávali až vzájomné duely medzi finalistami.

Čaputová obdobie medzi prvým a druhým kolom dohrala bez jedinej tlačovky a s jedným väčším verejným podujatím, nedeľným výstupom na Sitno. Za desať dní kampane sa vo volebnom tíme opozičnej kandidátky naozaj zapotili asi len raz – v piatok podvečer.

Zuzana Čaputová pred televíznou debatou. Foto N – Tomáš Benedikovič

Defenzívna taktika

Čaputovej stratégiu pred druhým kolom asi najlepšie vystihol jeden z členov Progresívneho Slovenska: keď vo futbale v prvom polčase vyhrávate 3:0, v tom druhom si naskladáte hráčov tak, aby ste hlavne nedostali gól. Jednoducho, hráte na obranu.

Prvé dni po prvom kole nebolo Čaputovú prakticky vidieť. V tíme jej chceli dať čas, aby načerpala sily a pripravila sa na debaty. A zrejme ani nechceli Šefčovičovi dávať veľa možností vyvolávať konfrontácie. Ticho nahráva skôr favoritom, ako vyzývateľom. Rozdiel medzi Čaputovou a Šefčovičom bol v prvom kole až 22 percentuálnych bodov.

Ešte krátko po prvom kole vo volebnom štábe opozičnej kandidátky zvažovali, že by symbolicky išli kampaňovať na východ, teda do okresov, kde nezvíťazila. Do úvahy pripadal najmä Svidník, kde ako v jedinom okrese na prvom mieste skončil Štefan Harabin.

Malo to racionálny základ: Harabinovi voliči nezvažovali, že automaticky húfne prejdú k Šefčovičovi. Podľa prieskumu Focusu, ktorý agentúra urobila krátko pred prvým kolom, až 40 percent z nich nebolo rozhodnutých, komu dajú hlas, tretina chcela voliť kandidáta Smeru a necelá pätina zvažovala Čaputovú.

Nakoniec sa namiesto cesty na východ odohral výstup na Sitno, horu na strednom Slovensku, kde podľa povesti spia rytieri, ktorí zachránia Slovensko, keď bude v ohrození. „Nedeľná vychádzka“ prekvapila asi tri stovky Čaputovej fanúšikov neľahkým, občas zľadovateným terénom, a niektorí dúfali, že to kandidátka v polovici vzdá. No ako odkaz by to asi nepôsobilo veľmi dobre.

„Sitno je pre mňa symbolická akcia,“ hovorila Čaputová v cieli. „Už v prvých mesiacoch som prirovnala kampaň k výstupu na strmú horu. Teraz sme ako keby v posledných metroch výstupu. Symbolika je aj v tom, že človek si musí vedieť rozložiť sily, nesmie sa príliš zaťažovať úvahami, či vrchol dosiahne, alebo nie, o to viac musí byť sústredený v závere na každý jeden správny krok, aby nespadol.“

Foto N – Ján Krošlák

Koncipientka

Volebný tím Zuzany Čaputovej vyčkával na to, čo významné sa v kampani udeje, až do piatkového obeda. Práve vtedy dostali od viacerých médií otázky o Čaputovej koncipientskej praxi. Zo všetkých sporných vecí, ktoré musela vysvetľovať (rola jej otca v pezinskej firme odvážajúcej odpad či podnikanie jej brata) sa jej prax ukázala ako najväčší problém – aj preto, že jej ju v debatách potom viackrát vyčítal priamo Šefčovič.

Pripomeňme si, k čomu smerovali základné výhrady: Čaputová mala popri koncipientskej praxi (ktorá sa bežne vykonáva na plný úväzok) aktívnu živnosť a ako koncipientka pracovala pre advokátsku kanceláriu v Banskej Bystrici, aj keď žila v Pezinku. Advokátsku komoru o svojej živnosti neinformovala, čo podľa Šefčoviča mala.

Denník N oslovil k téme viac právnikov, ktorí potvrdili, že Čaputová takúto povinnosť nemala, a najmä, že súbeh živnosti a koncipientskej praxe nebol ničím, čo by išlo proti zákonu. Zároveň väčšina dodala, že vykonávať koncipientskú prax mimo sídla advokátskej firmy síce v rokoch 2005 až 2010 nebolo nezákonné, ale zase ani štandardné.

Advokátka Eva Kováčechová, u ktorej Čaputová pracovala, napísala, že boli spolu v dennom kontakte a okrem toho mala v Pezinku, kde prezidentská kandidátka pôsobila, otvorenú kanceláriu, a navyše tu zastupovali viacerých klientov v kauze pezinskej skládky.

Čaputovej tím sa snažil už skôr v kampani s podobnou taktikou (ale aj s osobnými útokmi voči kandidátke) vysporiadať proaktívnymi facebookovými statusmi, v ktorých prevzali tvrdenia namierené proti Čaputovej a dopĺňali ich výzvou, aby sa jej voliči nenechali odradiť.

„Konfrontujú nepravdu priamo zoči-voči a ukazujú, že kandidátka nič nezatajuje a pred ničím sa neskrýva,“ vysvetľoval Denníku N túto stratégiu člen predsedníctva Progresívneho Slovenska Martin Dubéci.

„Že má odvahu si tieto statusy dať na svoj profil, lebo ich považuje za klamstvo. A ukazuje aj svoj štýl komunikácie, ktorý je v protiklade s tým, čo môžu vidieť inde.“

Prezidentský duel Denníka N pred druhým kolom. Foto N – Vladimír Šimíček

Sústrediť sa na debaty

Najväčšiu dynamiku prinášali kampani medzi prvým a druhým kolom debaty a duely kandidátov. A to dokonca ešte skôr, ako sa začali. Šefčovič vo štvrtok 21. marca prišiel s vyhlásením, že ho sklamal Čaputovej nezáujem o debaty, tvrdil, že ich zrušila až päť. Čaputová kontrovala, že debát medzi nimi bude dosť a že viaceré zrušila čisto z časových dôvodov.

Nakoniec si kandidáti naplánovali šesť vzájomných duelov: dva v RTVS, ďalšie na Markíze, TA3, v rádiu Expres a v pondelok spolu debatovali aj v diskusii Denníka N. V mnohom zopakovali postoje, ktoré už voliči mali možnosť spoznať, no aj tak ich sledovalo množstvo ľudí. Prezidentský duel na Markíze sledovalo viac ako 600-tisíc ľudí, teda o 45-tisíc viac ako pri debate najsilnejších kandidátov pred prvým kolom.

Čaputová sa na debaty pripravovala väčšinou hodinu či hodinu a pol so svojím tímom bez kamerových skúšok. Silnejšie momenty z jej vystúpení rotoval jej tím aj na sociálnych sieťach, Facebooku (kde už má Čaputová takmer 100-tisíc fanúšikov) a Instagrame (takmer 50-tisíc sledovateľov).

Video: Čaputová sa obracia k Šefčovičovi v debate Denníka N

Takéto videá mali na internete ohlas. Príkladom môže byť Čaputovej vystúpenie na debate Denníka N, keď Šefčovičovi povedala, že naňho nebude útočiť. Video malo viac ako 450-tisíc spustení.

„V mojom mentálnom svete neexistuje predstava, že môj tím príde s prípravou papierov, kde si budeme niečo chystať voči vám. Našlo by sa, prípadne dokonšpirovali by sme, určite. No ja som kvôli tomu do politiky nešla (…) Ja na vás útočiť nebudem,“ odkázala mu.

Čaputovej sila na sociálnych sieťach suplovala aj jej slabšiu osobnú prítomnosť v kampani pred druhým kolom. Nejde len o počet fanúšikov.

Tím analytikov Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI) a Stratpol – Strategic Policy Institute sledoval aktivitu kandidátov na Facebooku medzi 17. a 24. marcom. Analyzovali 42 príspevkov, z toho 27 Maroša Šefčoviča a 15 príspevkov Zuzany Čaputovej.

Pri menšom počte príspevkov mala Čaputová oveľa viac interakcií (teda „zapojení“ fanúšikov cez zdieľania, komentáre či tlačidlo „páči sa“) ako Šefčovič.

Zdroj – Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku (SSPI) a Stratpol – Strategic Policy Institute

Koľko to všetko stálo

Podľa zákona o volebnej kampani môžu kandidáti na svoju kampaň minúť najviac 500-tisíc eur. Tento limit platí pre prvé aj druhé kolo, no okrem nich môžu za kandidátov kampaňovať aj takzvané tretie strany, či už politické subjekty, alebo jednotlivci.

Tento inštitút využili obaja finalisti: za Šefčoviča sa ako tretia strana registroval Smer, ale aj generálny manažér strany Viktor Stromček, za Čaputovú ako tretia strana kampaňovalo Progresívne Slovensko, podpredseda hnutia Michal Truban a aktivista Michal Styk.

O financovaní Čaputovej kampane sa dá na internete nájsť pomerne dosť konšpirácií, jednu z tých posledných šíril napríklad spevák Marián Greksa. Postavil ju na tom, že na Čaputovej kampani pracovala aj agentúra Shaviv Strategy and Campaigns, ktorá podľa jeho informácií „v prípade neúspechu dostane iba cca 800 000 eur, v prípade úspešnej kampane cca 1 600 000 eur“.

Shaviv si v skutočnosti za konzultačné služby vyfakturoval ešte v októbri 12 500 eur. Denník N o úlohe agentúry v Čaputovej kampani písal už vo februári. Pre Čaputovú pracoval konzultant Michal Repa, ktorý bol zapojený aj v kampani bratislavského primátora Matúša Valla.

Už vtedy sa písalo, že Shaviv pracoval aj pre krajne pravicovú Slobodnú stranu Rakúska (FPÖ) v kampani pred parlamentnými voľbami v roku 2017. No na svojom kanáli na Youtube sa agentúra chváli aj volebnými šotmi strany Skok Juraja Miškova pred voľbami v roku 2016.

Video: Zuzana Čaputová po prvom kole

Podľa monitoringu Transparency International dosiahli výdavky na Čaputovej kampaň do 21. marca vrátane tretích strán výšku 530-tisíc eur. Táto suma ešte porastie, podľa limitov na kampaň pre samotnú kandidátku (500-tisíc eur) a tri zaregistrované tretie strany (každá 100-tisíc eur) nesmie presiahnuť 800-tisíc eur.

Odkiaľ Čaputová peniaze má? Jej kampaň bola najúspešnejšia v získavaní drobných darcov. Priamo na jej transparentný účet jej peniaze darovalo 5265 ľudí, spolu prispeli sumou 270-tisíc eur a nakoniec naplnili limit. Ďalšie peniaze pre Čaputovej kampaň zbierali preto cez aktivistu Michala Styka ako tretiu stranu. Na jeho transparentný účet poslalo ďalších 530 ľudí viac ako 40-tisíc eur.

To znamená, že viac ako 300-tisíc eur získala Čaputová od menších darcov, ktorí jej priemerne poslali asi 50 eur.

Medzi ďalších výrazných sponzorov Čaputovej kampane patrí jej strana Progresívne Slovensko (podľa transparentných účtov na kampaň vynaložili asi 230-tisíc eur), podpredseda PS Michal Truban (asi 37-tisíc eur) či predseda strany Ivan Štefunko (vyše 15-tisíc eur).

Transparency ešte pred prvým kolom vyhodnotilo Čaputovej kampaň ako najtransparentnejšiu, aj keď aj u nej došlo k zakopnutiam.

Na Markíze si objednali odvysielanie jej televíznych spotov, za ktoré zaplatil Michal Truban ako tretia strana. Zákon to však nepovoľuje, televíznu reklamu môže uhradiť len kandidát; u Čaputovej teda museli časť reklamy stopnúť a odvysielané spoty uhradiť Trubanovi z transparentného účtu kandidátky.

Prezidentské voľby 2019

Zuzana Čaputová

Teraz najčítanejšie