Denník N

MediaBrífing: Platené anonymné antikampane končia. Facebook ukáže, koľko politici míňajú na reklamu

Čítate webovú verziu piatkového newslettra o médiách a žurnalistike MediaBrífing. Ak ho chcete dostávať každý piatok mailom, prihláste sa na odber ešte teraz.


Facebook dnes spúšťa novinku, ktorá môže byť pre politické kampane na internete rovnako zásadná ako zavedenie transparentných účtov v roku 2014. Nové pravidlá pomôžu odkryť, koľko politici míňajú na reklamu na Facebooku a Instagrame, na akých ľudí inzerciu cielia a aké účty ich podporujú. Zásadne tiež skomplikujú život autorom anonymných dezinformačných kampaní.

Sociálna sieť spúšťa nové pravidlá pre politickú reklamu v rámci snahy ochrániť priebeh volieb do Európskeho parlamentu. Platiť však budú aj pri ďalších voľbách, kampaniach a referendách. Do sobotných prezidentských volieb však už nezasiahnu.

Denník N bol v úzkej skupine európskych novinárov, ktorým Facebook novinky v predstihu predstavil.

V čom je hlavná zmena?

Každý, kto chce na Facebooku či Instagrame kúpiť politickú reklamu, sa bude musieť zaregistrovať a overiť svoju identitu, a to buď kópiou dokladu totožnosti, alebo notársky overeným potvrdením. Možnosť dobrovoľnej registrácie sa už začala a od polovice apríla budú politické reklamy zablokované pre ľudí bez overenej identity. Na oboch sociálnych sieťach budú zakázané aj politické reklamy platené zo zahraničia.

Kto si chce kúpiť politickú reklamu na Facebooku, bude musieť najprv potvrdiť svoju totožnosť. Zdroj: Facebook

Ako Facebook odlíši politické reklamy od nepolitických?

Medzi politické reklamy budú zaradené nielen príspevky podporujúce strany či politikov, ale aj príspevky o politických témach, napríklad o migrácii. Nové pravidlá sa tak budú vzťahovať aj na anonymné stránky publikujúce vtipné obrázky o politických témach, a to v momente, keď sa pokúsia šírenie svojich príspevkov finančne podporiť. Richard Allan z Facebooku novinárom povedal, že jeho tím zmapoval politické strany a kandidátov v Európskej únii, snažili sa tiež identifikovať hlavné politické témy. Reklamy, ktoré sa ich budú týkať, budú podliehať novým pravidlám. „Uvedomujeme si, že to nebude dokonalé. Preto bude k dispozícii nástroj na nahlásenie,“ povedal Allan. Ktokoľvek tak bude môcť nahlásiť ďalšie reklamy, ak bude mať pocit, že sa týkajú politiky.

Čo to znamená pre bežných používateľov?

Pri každej politickej reklame bude možné získať podrobné informácie o tom, kto reklamu zaplatil (v prípade firiem a organizácií budú k dispozícii aj kontaktné údaje). Každý používateľ sa tiež bude môcť pozrieť, koľko ľudí reklamu videlo, ich vek, lokalitu a pohlavie.

Každý si bude môcť pozrieť podrobnosti o politických reklamách a ich zadávateľoch. Zdroj: Facebook

Bude možné získať ešte viac informácií?

Áno. Facebook v EÚ spúšťa archív všetkých politických reklám, v ktorom je možné vyhľadávať podľa politických strán, kandidátov či tém. V archíve budú všetky politické reklamy uložené sedem rokov. Ktokoľvek sa tak bude môcť pozrieť, koľko ktorý politik míňa na reklamu. (Vďaka týmto informáciám vieme, že Donald Trump dáva na inzerciu dvakrát viac ako všetci demokratickí kandidáti dokopy.) K dispozícii bude aj API, takže novinári, úrady či watchdogové organizácie budú môcť ťahať dáta z facebookového archívu a ďalej s nimi pracovať.

Kto bude kontrolovať dodržiavanie nových pravidiel?

Podobne ako v iných oblastiach, aj pri dodržiavaní pravidiel politických reklám bude kontrola rozdelená medzi administrátorov Facebooku, umelú inteligenciu a dôležitou zložkou budú aj nahlásenia od používateľov. Fungovanie systému budú v najbližších týždňoch posudzovať analytici a novinári, vrátane Denníka N.

Ako to pomôže v boji proti antikampaniam?

Lži a antikampane o jednotlivých kandidátoch často šíria anonymné účty. Nedá sa zistiť, kto za nimi stojí. Po voľbách navyše neraz všetky stopy zmažú a už ich nie je možné analyzovať. Po novom budú reklamy archivované a nebude možné ich spustiť bez overenia identity, čo niektorým dezinformátorom situáciu výrazne skomplikuje. Aj naďalej sa môžu skrývať za rôzne firmy či biele kone, no aj to je informácia, s ktorou môžu napríklad investigatívni novinári pracovať.

Pri každom politikovi bude informácia, koľko míňa na reklamu. Ľudia si budú môcť pozrieť aj sedemročný archív všetkých jeho reklám. Zdroj: Facebook

Znamená to, že už neuvidíme na Facebooku a Instagrame platené reklamy v čase moratória?

Nie. Facebook umožní nakúpiť politické reklamy aj v čase volebného moratória, hoci to zákony v niektorých krajinách zakazujú. Príslušné úrady však budú môcť takéto prípady preskúmať a vyvodiť zodpovednosť. Volebná komisia tiež bude mať k dispozícii informácie, koľko kandidát minul na reklamu na Facebooku, a bude môcť tieto čísla porovnať s oficiálnymi priznaniami.

Vzťahujú sa nové pravidlá na všetky reklamy na internete?

Nie. Zmena sa týka len reklám na Facebooku a Instagrame. Google tiež zverejňuje informácie o transparentnosti politických reklám, dostupné sú však len pre USA.

Budú sa nové pravidlá vzťahovať aj na médiá?

Áno. Aj články o politike môžu ovplyvňovať voľby. Facebook preto bude žiadať, aby sa rovnakými pravidlami riadili aj médiá. Pri sponzorovaní článkov o politike tak budú musieť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Európska únia

Facebook

Hoaxy a propaganda

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie