Denník N

Po Prahe, Viedni a Berlíne sa Edita Gruberová rozlúčila s operným javiskom v Mníchove, spievať však chce ďalej

Foto - Wilfried Hösl
Foto – Wilfried Hösl

Primadonna assoluta a kráľovná bel canta sa 27. marca v Bavorskej štátnej opere v Mníchove rozlúčila s operným javiskom. Po 51-ročnej špičkovej kariére to bol symbolický výber – milovaný Mníchov a postava kráľovnej, vrcholná méta belcantového spevu. Stvárnila jednu zo svojich najvýznamnejších postáv, tudorovskú Alžbetu I. v Donizettiho opere Roberto Devereux. Po tom, čo sa už rozlúčila v Prahe, vo Viedni, v Berlíne a Budapešti, predviedla vrcholný spevácky a herecký koncert.

Kritikou vysoko hodnotená inscenácia vytvorila dôstojný rámec rozlúčky. Edita Gruberová výrazne prispela k oživeniu predverdiovských belcantových opier Belliniho, Rossiniho a Donizzetiho, excelovala ako Norma, tudorovská kráľovná v Donizettiho trilógii Anna Bolena, Maria Stuarda a Roberto Devereux, o. i. naštudovala Beatrice di Tenda, La straniera, Linda di Chamounix, I puritani. V Bratislave sme ju mohli obdivovať v koncertných uvedeniach opier Norma a Lucrezia Borgia a Robert Devereux.

Bolo to krásne, ale…

Mníchovská inscenácia žije už pätnásť rokov, vytvoril ju Christoph Roy s cieľom postaviť umelkyňu do stredu diania. Preto je réžia minimalistická a koncipovaná ako nadčasový moderný úrad. Sólisti

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie