Denník N

Slovenská aplikácia pomáha utečencom na celom svete

Registrácia utečencov v jednom z táborov na východe Kamerunu. Foto - Resco
Registrácia utečencov v jednom z táborov na východe Kamerunu. Foto – Resco

Riešenie od firmy Resco urýchľuje offline registráciu utečencov v oblastiach bez infraštruktúry.

Na videu, ktoré púšťa Miroslav Pomšár, vidieť veľmi provizórnu „outdoorovú“ kanceláriu. Stoly s prístreškom proti slnku, na jednej strane ľudia v tričkách s nápisom UNHCR, na druhej mladé mamičky s deťmi v náručí. Medzi nimi otvorené laptopy. Jediný zvuk, ktorý na videu počuť, je hlasné hučanie nejakého stroja. „To je dieselový generátor. Nie je tam elektrina, o telefónnom signáli či akejkoľvek konektivite ani nehovoriac,“ vysvetľuje Pomšár.

Nachádzame sa v utečeneckom tábore na východe Kamerunu. V krajine je momentálne vyše 400-tisíc utečencov, z toho dve tretiny sú zo Stredoafrickej republiky a tretina z Nigérie. Niektoré tábory existujú už roky, nové – najmä vplyvom teroru Boko Haram – vznikajú. Aby to bolo ešte komplikovanejšie, momentálne zo svojej krajiny pod vplyvom napätia utekajú aj Kamerunčania, napríklad práve do ťažko skúšanej Nigérie.

V tomto veľkom krízovom pohybe je potrebná pomoc. Poskytuje ju, okrem iných, United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) – organizácia v rámci OSN. Na to, aby mohla ľuďom v núdzi pomôcť, musí ich najprv na mieste výskytu identifikovať a zaregistrovať. Na základe toho im môže prisúdiť štatút utečenca a otvoriť im cestu k rôznym druhom podpory a ochrany. Keďže v pohybe je dnes globálne obrovská masa ľudí, ich registrácia musí prebiehať čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Práve v tom pomáha riešenie slovenskej firmy Resco.

Matka s malými deťmi čaká na registráciu. V pozadí fotenie pred bielou plachtou. Foto – Resco

Zákazka od UNHCR

„Kontakt vznikol asi pred dvomi rokmi na našej konferencii,“ objasňuje napojenie na UNHCR Miroslav Pomšár, spolumajiteľ globálne operujúcej IT spoločnosti so sídlom v Bratislave. Resco sa venuje vývinu mobilných softvérových riešení, ktoré momentálne používa vyše dvetisíc klientov na svete. Na základe referencie ich oslovili ľudia z UNHCR a slovenská firma pre nich najprv vyvinula prototyp nástroja na vzájomnú komunikáciu registračných pracovníkov v teréne.

Pri spoločných diskusiách však vyšlo najavo, čo UNHCR momentálne najviac potrebuje: riešenie, ktoré umožní offline zber identifikačných údajov v odľahlých a nehostinných oblastiach. A ktorá taktiež dokáže prepojiť počítače jednotlivých registrátorov a zozbierať dáta na „terénnom“ serveri. Ten potom stačí odviezť na miesto s prístupom na internet a získané údaje zosynchronizovať s centrálnou databázou UNHCR v Ženeve. Ítečkári z Resca prikývli, že toto vedia urobiť.

Keďže v tej dobe začali prúdiť ľudia z Venezuely do Brazílie, UNHCR chcela nové riešenie, ktoré by zefektívnilo doteraz používanú technológiu, nasadiť čo najskôr. Pilotný projekt s použitím softvéru Rapid Application (RApp) od Resca sa preto rozbehol veľmi rýchlo. „Rozprávať sme sa začali v októbri a už vo februári minulého roku s tým registrovali ľudí v Brazílii,“ tvrdí Pomšár.

Miroslav Pomšár a Andrew Lorraine z Resca v Kamerune. Foto – Resco

Prevratná novinka

Ako to vyzerá v praxi? Ráno príde auto s registračnými pracovníkmi a nákladom techniky na miesto určenia.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Technológie

Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie