Denník N

Vysoké zisky z investigatívy: ako francúzsky online denník zarába na webe

Počet predplatiteľov rastie s každým väčším odhalením, hovorí Donatien Huet z Mediapartu.

Keď v roku 2008 vznikali, mnohí sa im smiali. Dnes majú vyše 150-tisíc predplatiteľov a minulý rok zaknihovali zisk dva milióny eur. Francúzsky online denník Mediapart založili bývalí šéfredaktori novín Le Monde a Libération, ktorým na trhu chýbala investigatíva. Viaceré veľké kauzy, ktoré rozpútali práve rešerše Mediapartu, dlhodobo presviedčajú čitateľov, že za obsah na webe sa oplatí platiť. O úspešnom mediálnom projekte hovorí Donatien Huet, ktorý má v Mediaparte na starosti rozvojové formáty a aktivity.

Ako vznikol nápad robiť čisto digitálne noviny?

Mediapart vznikol na začiatku digitálnej revolúcie, keď prišiel na trh prvý smartfón pre široké masy iPhone 3G, a krátko po nástupe sociálnych sietí – Facebooku, Twittera a YouTubu. Názov Mediapart súvisí s tým, že ide o médium a o participáciu. Prvotná idea totiž bola založiť participatívne médium. Máme články, ktoré píšu novinári, ale aj platformu Le Club, kde môže každý abonent písať vlastné texty. Mediapart od začiatku staval na nezávislosti – od štátnej podpory, reklamy či majetných akcionárov. Naše motto znie: Len naši čitatelia si nás môžu kúpiť.

Kto financoval rozbeh Mediapartu?

Zakladatelia do projektu investovali vlastné peniaze. A 20 až 30 percent prišlo od rôznych malých akcionárov. Tieto akcie sa snažíme postupne skúpiť, aby sme ešte viac posilnili našu nezávislosť. Momentálne iniciujeme vznik organizácie nového typu – niečo medzi nadáciou a podnikateľským subjektom –, ktorá by Mediapart chránila.

Donatien Huet. Foto – archív D. H.

Prečo potrebujete ochranu?

Mediálny priestor vo Francúzsku sa zmonopolizoval, niekoľkí miliardári prevzali kontrolu nad veľkou časťou tlače. Túto koncentráciu informačných kanálov považujeme za veľký problém a Mediapart je krok proti tomu. Zároveň hľadáme podnikateľské modely, ktoré dokážu takéto médiá chrániť. Majú zabezpečiť, aby nás oligarchovia nemohli nijakým spôsobom kúpiť.

Bolo od začiatku jasné, ako sa Mediapart na trhu odlíši a získa publikum, ktoré bude ochotné za obsah na webe platiť?

Mediapart sa presadil svojou investigatívou. To bolo od začiatku veľmi silné a dôležité rozhodnutie – investovať veľa času do investigatívy. Sme relatívne malý tím, je nás okolo štyridsať novinárov, čo v porovnaní s našimi konkurentmi nie je veľa. Od začiatku sa stanovilo, že nebudeme riešiť breaking news. Denne zverejňujeme len desať až pätnásť článkov, ktoré sú väčšinou dlhšie. A čitatelia potrebujú aj médiá, ktoré analyzujú a idú hlbšie. Na začiatku si naši zakladatelia všimli, že francúzske médiá stratili investigatívnu kultúru. Chýbali im na to peniaze aj čas. Za posledných desať rokov sa to obracia, naši konkurenti sa prebudili a opäť začínajú investigatívu robiť. Ak ich Mediapart v tomto ovplyvnil, tak je to len dobre.

Žijete z priameho kontaktu s čitateľmi. Prečo je model bez prostredníkov dôležitý?

Pretože tu dnes máme veľkú krízu dôvery voči médiám. A to nielen vo Francúzsku, ale aj na celom svete. Na Slovensku to zrejme nebude inak. Druhý problém je to, že vo Francúzsku je všetko koncentrované v Paríži – politická aj hospodárska moc a aj médiá. Preto majú mnohí čitatelia pocit, že novinári žijú v akejsi parížskej bubline a nemajú napojenie na spoločnosť. Dnešná situácia okolo žltých viest je na to perfektný príklad. 99 percent parížskych novinárov toto hnutie neregistrovalo a nevšimli si, že vo Francúzsku existuje silná sociálna kríza.

Ľudia preto majú pocit, že na to, aby si ich niekto všimol, musia prísť do Paríža a všetko porozbíjať. Z tohto dôvodu je Mediapart od začiatku participatívne médium. Objednať si nás neznamená len čítať si články média, ale mať aj právo podieľať sa na ňom. Sme niečo ako sociálna sieť bez reklamy a algoritmov. Miesto pre ľudí, ktorí sa zaujímajú, sú aktívni a angažovaní. My týmto ľuďom dávame možnosť tvoriť si sociálnu sieť, v ktorej môžu budovať a rozvíjať vzťahy.

Nedávno ste zverejnili odpočet za minulý rok. Je tam aj graf o počte abonentov, ktorý stále rastie. Ako sa vám to darí?

Na tej krivke je viac momentov, keď rástla rýchlejšie.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie