Denník N

Kotleba rastie, jeho voliči začínajú pripomínať mainstream

ĽSNS naberá vo všetkých krajoch, prestáva byť typicky mužskou stranou a posledné tri roky neberie veľa hlasov Ficovi.

Menej radikálnej rétoriky, viac kresťanstva aj sociálnych tém, viac aktivít v regiónoch, kandidatúra na prezidenta i bilbordy po celej krajine. Aktivity kotlebovcov v posledných mesiacoch sa prejavili na ich preferenciách a podľa prieskumu agentúry Focus majú už takmer 12 percent a sú druhou najpopulárnejšou stranou. Druhé miesto medzi stranami potvrdili dva prieskumy Focusu po sebe.

Nejde len o trend z posledných mesiacov, ich nárast je dlhodobý. Kotlebovci vo voľbách 2016 získali 8,04 percenta hlasov a volilo ich necelých 210-tisíc ľudí. Odvtedy podľa prieskumov získali zhruba 100-tisíc nových voličov a v parlamente by mali až 20 poslancov, teda rovnako ako SaS.

Sám Marian Kotleba dokázal získať v prezidentských voľbách viac hlasov ako jeho strana v roku 2016, a to pri účasti nižšej o zhruba desať percent. Časť voličov ĽSNS pritom hovorila, že volili Štefana Harabina.

Keď sa pred troma rokmi neofašisti pomerne prekvapivo dostali do parlamentu, prekvapila aj štruktúra ich voličov. Nešlo totiž o nezamestnaných ľudí týraných systémom či Rómami. Typickým priaznivcom Mariana Kotlebu bol v roku 2016 mladý muž vo veku do 34 rokov so stredoškolským vzdelaním zo stredného alebo východného Slovenska, ktorý je veriaci, ale nepatril medzi silne religióznych ľudí.

Ako vyzerajú typickí voliči tejto strany dnes a kto je tých 100-tisíc nových priaznivcov?

Podrobné výsledky prieskumov agentúry Focus z marca 2016 a z marca tohto roka ukazujú, že štruktúra Kotlebových voličov sa výrazne zmenila.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie