Denník N

Keby mal každý svojho zlého dvojníka. Horor My je zábavný, desivý aj politický film

Americký režisér a komik Jordan Peele rafinovane hovorí o odvrátenej tvári dnešnej Ameriky.

Jordan Peele už ako komik robil vtipy o rasizme, slávu mu však priniesol až film. Predvlani sa stala veľkým prekvapením jeho hororová komédia Uteč! za 4,5 milióna dolárov, ktorá sa dostala medzi oscarových favoritov a vo svete zarobila päťdesiatnásobok.

Návšteva černošského mladíka u rodičov svojej bielej partnerky, ktorá sa zvrtne na nočnú moru, fungovala ako politický komentár k obamovskej Amerike, ktorá zďaleka nebola taká post-rasová, ako by sa chcela zdať. Snímka vtipne a v hororovom obale hovorila o nerovnoprávnosti, ktorá má v 21. storočí rafinovanejšiu podobu.

Aj keď milióny Afroameričanov neotročia na plantážach, ani nie sú zákonom segregovaní, rasizmus môže mať podobu toho, čo módny termín označuje ako kultúrnu apropriáciu, teda proces, keď si prvky čiernej kultúry prisvojuje väčšinová spoločnosť. Príkladom môže byť hudobný priemysel, kde väčšina ziskov afroamerických umelcov plynie producentom a majiteľom firiem, ktorí sú bieli.

Zápletka Uteč! o sprisahaní bielych dôchodcov, ktorí si namiesto elixíru mladosti nechávajú transplantovať svoje mozgy do černošských tiel, priznane stavala na hororových klasikách ako Stepfordské paničky či Rosemary má dieťaťko, ale mala rozmer navyše. Ako keby vtipný, desivý aj podvratný film predvídal vzostup bielych rasistov za Trumpovej éry.

Jeho druhý film už nebol zďaleka taký lacný. Odhaduje sa, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie