Hoax z Notre-Dame ukazuje hrozbu desivej budúcnosti fotografie

Tragédia Notre-Dame má aj svoju vlastnú metarealitu. Ako sa vyrovnáme s tým, že namiesto toho, čo sa stalo, čoraz viac opisujeme následky používania Photoshopu, teda manipulácie?
Kolega Vladimír Šnídl upozornil na to, že (aj u nás) masovo zdieľaná fotografia, ako sa moslimovia z Paríža tešia z vyhorenia katedrály, je podvrh. Inými slovami, tí dvaja usmievajúci sa mladíci „arabského výzoru“ sa na danom mieste v danom čase nevyskytli. Je to fotomontáž, ktorú použil ruský web Sputnik.
Bez ohľadu na to, aj keby to bola realita, muži by sa nemuseli tešiť práve z toho, že horí kresťanský chrám. Pobaviť ich mohla absurdita chvíle, že ich niekto vtedy fotografuje. Ako fotograf viem, že ľudia sa v akejkoľvek – aj tragickej – situácii môžu usmiať len preto, že na nich zamierite objektív a na okamih im to príde komické. A aj keby sa títo konkrétni dvaja z požiaru chrámu zvrátene tešili, neznamená to, že sa z toho teší 1,5 miliardy moslimov, všakže?
Je to ďalší z prejavov obvyklej schémy. Čokoľvek tragické sa v Európe udeje, vždy sú podľa hoaxov pri tom „počerní mladíci“. Pochopiteľne, s nenávistnými alebo aspoň škodoradostnými prejavmi. Často sú to davy, niekedy iba jednotlivci. Vždy však ide o zrejmý podprahový alebo explicitný odkaz. Arabi (moslimovia, migranti) nemajú nič iné na starosti ako zničiť a ovládnuť našu starú dobrú Európu.
Pochopiteľne, toto trestuhodné zovšeobecňovanie má fatálne následky v