Denník N

Vedenie Národného divadla stoplo plagáty, na ktorých mala byť fotka z protestov Za slušné Slovensko

Ideové návrhy plagátov festivalu Eurokontext. Foto na plagátoch - Tomáš Halász, TASR
Ideové návrhy plagátov festivalu Eurokontext. Foto na plagátoch – Tomáš Halász, TASR

„Považujem to za zásah do umeleckej tvorby,“ hovorí o nedávnom rozhodnutí vedenia Slovenského národného divadla režisér Michal Vajdička, šéf činohry.

Tento rok pripravuje medzinárodný festival Eurokontext.sk, na ktorý prídu začiatkom júna súbory zo šiestich európskych krajín.

Témou tohto ročníka majú byť limity v rôznych smeroch – limity demokracie, kapitalizmu, globalizácie či životného prostredia, s čím súvisí aj výber inscenácií, ktoré sa v divadle predstavia.

Paradoxne, festival narazil na limity samotnej inštitúcie ešte pred svojím začiatkom.

Návrh plagátu, ktorý mal toto podujatie propagovať v uliciach, totiž neprešiel vedením. Dôvod šéfovi činohry nikto nevysvetlil, Michal Vajdička hovorí, že s ním vedenie nekomunikuje.

Sprostredkovane sa dozvedel, že problémom údajne boli práve fotografie protestov, ktoré tvorili nosný prvok plagátov.

Generálny riaditeľ SND Vladimír Antala reagoval na naše otázky o niekoľko dní s vysvetlením, že SND v rámci svojej politickej nezávislosti nechce nijakým spôsobom podporovať žiadne politické strany, hnutia či iné aktivity, ktoré nesúvisia s jeho podujatiami, pričom plagáty s fotografiami z protestov za také považovalo. „Riaditeľ Činohry SND Michal Vajdička vo svojom stanovisku vyjadruje svoje subjektívne pocity a ako vedúci pracovník by si mal byť vedomý, že divadelná tvorba nie je dielom jedného tvorcu, a teda aj jej propagácia sa formuje v tvorivej diskusii,“ odkázal Antala.

Hlavnou témou festivalu majú byť limity, ktorým čelíme. Súčasťou plagátov mali byť fotografie z rozličných protestov v krajinách, ktoré budú účastníkmi festivalu.

V minulosti sa divadlo za plagáty postavilo

„Myslím, že náš zámer vôbec nepochopil,“ hovorí Michal Vajdička a dodáva, že stopku pre plagáty berie ako principiálnu vec a nehodlá urobiť kompromis.

Vizuálnu kampaň na Eurokontext.sk malo tvoriť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie