Denník N

Čím sa Sharpe líši od iných festivalov

Tím festivalu Sharpe pri vlaňašej premiére. Foto - František Halás
Tím festivalu Sharpe pri vlaňašej premiére. Foto – František Halás

Slang pre „zvláštne“, „obskúrne“, „iné“. Používajú ho najmä indie / alternatívni ľudia. Takto definuje Urban Dictionary slovo Sharpe. To presne sedí na festival, ktorý vlani začali robiť v Bratislave Táňa, Alex, Mišo, Katja, Paula a Zuzana. Pre každého, kto sa zaoberá na Slovensku hudbou, ktorá nie je mainstrea­movým popom, ale už ani prvými pokusmi hrať na nejaké nástroje, stačia tieto krstné mená a hneď vedia, o koho ide. Ale Sharpe nemá ambíciu byť len insiderskou akciou pre hudobných profesio­nálov.

Vyzerá to, ako by ste sa dostali do databázy nejakej zoznamky. Zrazu vám začnú chodiť správy začínajúce slovami Ahoj, rád by som ťa pozval na koncert a pozvánky na osobné stretnutia. Čím bližšie k termínu, tým ich pribúda. Ono vlastne to aj zoznamka je, akurát tematická a pracovná – pre muzikantov, promotérov, agentov, vydavateľov, novinárov, ale aj pre hudobných fanúšikov.

Pre festivaly typu Sharpe existuje špeciálne označenie showcase. V rámci hudobnej kariéry je to medzistupeň. Ešte nie ste známi, ale veríte, že máte potenciál a že môžete zaujať nielen na domácej scéne. Práve showcase je miestom, kde si to môžete vyskúšať. Po celej Európe je veľká sieť takýchto festivalov, tým najznámejším a najväčším je holandský Eurosonic. Práve ten dal v januári špeciálne veľký priestor slovenskej hudbe, čo nebola náhoda, ale spôsob uznania a zviditeľnenia aktivít dvoch skupín ľudí. Tá prvá je tím okolo Michala Kaščáka a Pohody, tú druhú tvorí tím okolo Táne Lehockej (agentúra Real Something), Michala Berezňáka a Alexandra Čerevku (Lala – Slovak Music Export).

Sharpe sa rozhodlo zorganizovať práve toto trio. Všetci mali skúsenosti z jeho festivalového predchodcu, z Waves Bratislava, a dobre si zapamätali aj to, aké riskantné je prepáliť prvé ročníky a riskovať predčasný koniec. Vlaňajšiu premiéru pripravili v skromnejších podmienkach a vďaka tomu majú na čom stavať. Cez víkend bude v bratislavskej Novej Cvernovke druhý ročník festivalu.

Program je opäť dvojdňový, v sobotu sa rozrastie z piatich pódií na šesť a bude celodňový. Večer hudobný, cez deň vzdelávací. Inak povedané: večer sú koncerty, cez deň sa vymieňajú skúsenosti a kontakty. Na showcase festivaly sa chodí najmä objavovať nové veci, takmer všetky kapely si treba napočúvať (alebo si nechať odporúčať). Kapely sa vo vlastnom záujme snažia ukázať čo najlepšie, zviditeľniť na pódiu aj mimo neho. Pre domácich divákov je to inventúra toho aktuálne najzaujímavejšieho z domácej scény, pre zahraničných hostí možnosť zmapovať to počas jedného víkendu.

Fajn, lenže toto stále platí o všetkých podobných akciách, pretože to je základ showcase festivalov. Čím sa od nich odlišuje Sharpe?

Tri roky a veľa projektov

Všetko je tu na jednom mieste. Netreba pobehovať po celom meste, z klubu do klubu. Open-air hlavné pódium a niekoľko komornejších uzavretých priestorov je dobrá kombinácia. Kým na iných festivaloch takmer celý program stojí na indiepope a indierocku, tu si môžete vypočuť aj metalové odnože (Catastrofy) alebo experimentálnu scénu (Urbanfailure, Ondrej Zajac), ktorá doplní „export-ready“ mená (FVLCRVM, Katarzia & Pjoni). Zo zahraničných hudobníkov som ja osobne napríklad veľmi zvedavý na Giunglu, čo je talianska gitaristka a speváčka, ktorá sa dá označiť za mladšiu a drsnejšiu sestru PJ Harvey.

Listening session, počas ktorej skupina odborníkov verejne hodnotí pesničky prítomných kapiel, je už bežnou súčasťou showcase festivalov. Sharpe ich však ako jediný má dve – klasickú, kde zahraniční hostia budú komentovať naše domáce kapely, a opačnú, kde my slovenskí novinári máme komentovať hudbu zahraničných kapiel.

Netradičný prístup sľubuje aj prednáška s názvom Ako urobiť festival za 60 minút (v réžii festivalu Pohoda), hosťami konferencie sú objaviteľ a prvý manažér Pink Floyd aj kultová postava nezávislej hudobnej scény z východnej Európy, Macedónec Login Kochishki, diskutovať bude aj právnička Sarah Chanderia, ktorá zastupuje firmy HBO alebo EA Games. Bude skrátka čo počúvať, nielen na koncertoch. „Sharpáci“ chcú čo najviac vyťažiť z priestorov Novej Cvernovky, tento rok si chcú vyskúšať aj pop-up koncerty na streche budovy.

Sharpe sa od vlaňajšej premiéry posunul, ale základná misia, ktorú jeho zakladatelia vyslovili v prvom rozhovore pre Denník N, stále platí. Pred tromi rokmi začali s Lalou, aktivitami na podporu exportovania slovenskej hudby, rozbehli projekt Ostrov hudby, v rámci ktorého vydali tri kompilácie nových skladieb domácich muzikantov. Okrem toho sa počas roka venujú aj vzdelávaciemu cyklu pre hudobných profesionálov. „Festivalom vlastne chceme všetky svoje aktivity prepojiť a obnoviť platformu na pravidelné stretávanie sa domácej scény a muzikantov s medzinárodnými odborníkmi.“

Že slová o prepájaní a spolupráci nie sú klišé, v neposlednom rade dokazuje aj to, že Sharpe prenechá postavené hlavné pódium na nádvorí Novej Cvernovky až do 1. mája, čo je tradičný deň otvorených tunajších ateliérov a celodňových komunitných akcií.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie