Denník N

Rodinné podnikanie ako sociálno-ekonomická trampolína

Chceme obnoviť tradíciu rodinného podnikania a posilňovať vzťah k podnikaniu už v rodinách.

Autor je predseda KDH

Poslanci Smeru na pokyn svojho vedenia znovu odmietli dobrú myšlienku – návrh zákona o podpore rodinného podnikania z dielne KDH. Pritom ide o nástroj, ktorý ľuďom a Slovensku mnohostranne, udržateľne a efektívne pomôže riešiť chlebové témy – zamestnanosť, ekonomické a sociálne problémy a celkovú životnú úroveň.

Podpora rodinného podnikania patrí k prioritám základného programu KDH. Prijímali sme ho vo februári – po 20 rokoch – ako ponuku pre ľudí, ako pozvanie na Cestu pre Slovensko (názov programu). Ak získame od občanov silný mandát vo voľbách, stane sa táto agenda dôležitou súčasťou rozvoja sociálneho trhového hospodárstva.

KDH chce osobitným spôsobom podporovať tri typy rodinnej firmy: živnosť, farmu a obchodnú spoločnosť. Motivačnými a podpornými nástrojmi budú administratívne zjednodušenie podnikania viacerých osôb – rodinných príslušníkov, daňové zvýhodnenie a ľahší prístup k štartovaciemu či prevádzkovému kapitálu.

Postaviť ľudí na vlastné nohy je pre krajinu viac ako sociálne omrvinky či balíčky od vlády, ktorá oligarchom garantuje balíky stámiliónových stimulov a transferov. Rozpočtovými deficitmi vláda ďalej zadlžuje krajinu. Každý novorodenec dnes dostáva okrem prídavku na dieťa od štátu aj rastúci podiel na verejnom dlhu blížiaci sa k ôsmim tisícom eur! Slovensko viac troví ako tvorí.

Vláda Smeru nevie účinne riešiť nezamestnanosť, ktorá  je veľká a v regióne V4 v poslednom desaťročí rekordná. Namiesto sociálno-ekonomickej trampolíny na odrazenie sa pre vyššiu životnú úroveň Smer ponúka ľuďom balíčky ako siete závislosti, najmä v zaostávajúcich regiónoch. Slušným ľuďom oveľa viac berie ako dáva.

Aj preto chceme obnoviť tradíciu rodinného podnikania a posilňovať vzťah k podnikaniu už v rodinách. Pomôže to rodinám, ktoré sú základnými bunkami spoločnosti. Potrebujú vitalitu, aby bol vitálnym a zdravým celý organizmus. Pomôže to ekonomike, ktorá sa v západných krajinách významne opiera o zamestnanosť a rast práve v rodinných podnikoch.

Sú to dominantne malé podniky a mikropodniky. Ale existujú aj veľké nadnárodné korporácie, ktoré sú rodinnými podnikmi a osvedčenými, svetoznámymi značkami. Tradícia podnikania, vrátane rodinného, bola u nás likvidovaná po desaťročia totality. Tradovať však neznamená spomínať a uchovávať popol po predkoch. Tradícia je o prenášaní ohňa, presvedčenia a sily viery z generácie na generáciu.

Cez takýto prístup sa postupne bude zlepšovať aj deformovaný obraz či zaznávaný význam podnikania v našej spoločnosti. A silnejšia mentalita spoločnosti, ktorá si viac dôveruje, uvedomuje si vlastný tvorivý potenciál a konkurenčnú schopnosť, je predpokladom vyspelosti našej krajiny, prekonávania zaostávania v slabších regiónoch. Na takú domovinu sú hrdí aj mladí ľudia. Ku kultúre národa patrí aj kultúra podnikania. Účinnou podporou rodinného podnikania posilníme ľudí na ceste k tvorivému a vyspelému Slovensku.

 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie