Denník N

Tisíce štátnych vagónov už putujú k záhadným súkromníkom

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Noví majitelia štátnych vagónov s väzbami aj na Maltu či Lichtenštajnsko ich môžu prenajať aj konkurentom štátnej firmy, ktorú mala privatizácia zachrániť. Podľa bývalého poradcu expremiérky môže chýbajúca poistka v predaji štátnu firmu položiť.

Až teraz sa uzatvára prvá väčšia privatizácia druhej vlády Roberta Fica. Tisíce štátnych nákladných železničných vagónov, za ktoré má štátny prepravca ZSSK Cargo zinkasovať asi 200 miliónov eur, fyzicky prechádza do rúk privatizérov.

Tento týždeň sa v Centrálnom registri zmlúv objavila posledná zmluva, ktorú treba na fyzický prevod vagónov. Umožní dať za celou operáciou definitívnu bodku.

„Po podpise zmluvy bude nasledovať fyzické odovzdávanie vozňov. Všetky by mali byť odovzdané do konca júna. Po ich odovzdaní na začiatku júla dostane Cargo na účet 216,6 milióna eur s DPH za predané vozne,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.

Stopy vedú aj do Lichtenštajnska

Že peniaze prídu a vagóny odídu, je jasné. Komu sme vagóny predali, už menej.

Ich nový majiteľ, spoločnosť Cargo Wagon, patrí na 34 percent priamo štátnemu Cargu. Zvyšných 66 percent akcií v nej má súkromník.

Mala ním byť renomovaná švajčiarska železničná firma AAE, ktorá boj o privatizáciu vyhrala. S požehnaním ministra dopravy Jána Počiatka však polovicu víťazstva posunula ďalšiemu súkromníkovi.

Takto vyzerala privatizácia štátnych vagónov v praxi.
Takto vyzerala privatizácia štátnych vagónov v praxi.

Kto za ním je, to nikto nehovorí. Vie sa len, že na konci privatizačnej šnúry je švajčiarska schránková spoločnosť Cargo Lease. Za ňou je fond kolektívneho investovania Solveq Funds SICAV so sídlom na Malte.

Môže ísť o tradičnú štruktúru bežných finančných investorov, ako sú banky, no nemusí. Fondy kolektívneho investovania umožňujú rovnako ako schránkové firmy ukryť ich reálnych majiteľov.

Keď sme sa na majiteľov pýtali zástupcu záhadného fondu, muž menom Shatilal Thacker Amit nás odkázal na maltského správcu fondu.

Na Malte sme sa dozvedeli toľko, že tamojší fond, ktorý drží akcie v sprivatizovaných vagónoch, má troch riaditeľov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie