Denník N

Oprite sa doma o stenu a zistite, čo je to správna technika a ekonomika behu

Popis cvikov aj s videom nájdete v druhej polovici textu.

V posledných týždňoch dvakrát týždenne dochádzam na tréningy, ktoré ma majú doviesť k tomu, aby som plnohodnotne mohol začať behať.

Keď som prišiel na prvý, silový a kondičný špecialista Tomáš Mihalík mi povedal, že behať ma určite nepustí. Ak by to spravil, zničím si kĺby a privodím si bolesť, ktorá ma opäť stopne na niekoľko mesiacov.

Na prvom tréningu si ma otestoval a zistil, že moje kĺby a šľachy síce môžu byť na beh pripravené, no svaly nie sú. Napríklad: mal som povyskočiť, ale pri dopade sa mi koleno prepadlo dovnútra. Dôvod: slabý zadný stehenný sval.

Alebo som mal pritiahnuť nohy pod zadok na špeciálnej podložke (doma môžete vyskúšať na podlahe s froté ponožkami), no moje svaly to nezvládli.

„Odvtedy pracujeme dominantne na posilnení zadnej strany tvojich nôh – lýtok, zadných stehenných svalov a sedacích svalov,“ hovorí Mihalík. „Tvoje tlmiče nefungovali, ako mali. Servisujeme tvoj podvozok a nastavujeme geometriu,“ glosuje.

Behanie však nie je len o nohách, pri všetkých cvikoch musím dávať dôraz na vyrovnaný chrbát a na každom tréningu cvičím zhyby na hrazde aj kľuky. Treba dodať, že v najmenej obľúbenej časti tréningu.

„Pri behu veľa záleží od stredového systému, ide o oblasť od bedier po ramená. Keď je trup pevný, nohy pri behu pracujú oveľa lepšie. Ak nefunguje stabilizačný systém a pri pohybe nie si vystretý, oveľa skôr budeš unavený.“

A práve to je ekonomika behu – vynaložiť čo najmenej energie pri dosiahnutí rovnakého času či vzdialenosti.

Napríklad: ak budem bežať so stabilným členkom, zadný stehenný sval vynaloží menej energie na stabilizovanie kolena. A ak pracuje zle koleno, poškodí sa aj bedrový kĺb.

Ak však budem mať silné svaly okolo členka, nielenže vynaložím menej energie na beh, ale si aj menej opotrebujem kĺby.

Cvikov, vďaka ktorým sa dá držanie tela posilniť, je veľa, na štyroch z nich sa vám pokúsime vysvetliť základné princípy, na základe ktorých pochopíte, čo je to tá ekonomika behu a ako na nej pracovať.

Drepy na jednej nohe

Pri cviku si jednu nohu vyložte na podložku (môže byť aj gauč či stolička) zhruba vo výške kolena. Druhé koleno si nastavte tak, aby ste sa ním pri vykonávaní cviku nedostali pred úroveň špičky chodidla.

„Častou chybou je, že ľudia sú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Radíme športovcom

Teraz najčítanejšie