Denník N

MediaBrífing: Česko zdaní internetové giganty, Slovensko ešte analyzuje možnosti

MediaBrífing je newsletter o médiách a žurnalistike, ktorý získal čestné uznanie na Novinárskej cene „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. Prihláste sa na odber a dostávajte newsletter každý piatok.

V aktuálnom MediaBrífingu sa dočítate:

  • Internetové firmy budú platiť nové dane, zdanenie chystá aj Česko.
  • Facebook mení dizajn a spúšťa viaceré novinky na zvýšenie súkromia.
  • Ústavný súd rozhodol, že médiá smú písať o Gorile.
  • Fact-checkeri vytvorili zoznam vyše 500 konšpiračných webov.

Ilustračné foto – AP/John Locher

Päť miliárd korún ročne by mohol získať český štátny rozpočet po zavedení novej digitálnej dane. Vyplýva to z konzervatívneho odhadu tamojšieho ministerstva financií, ktoré má zaviesť 7-percentnú daň pre veľké internetové firmy, ako sú napríklad Facebook a Google.

Daň by sa mala dotknúť spoločností s globálnym obratom nad 750 miliónov eur. Stanovený bude aj minimálny obrat na území Českej republiky, aby sa daň týkala len tých firiem, ktoré v krajine pôsobia. Ministerstvo by malo pripraviť návrh zákona do konca mája, účinnosť sa odhaduje na polovicu roku 2020, informovala ČTK.

Česko sa tak pridáva ku krajinám ako Francúzsko, Rakúsko a Británia, ktoré chcú zdaniť internetové giganty. A zrejme nebude posledné.

Chystá podobnú daň aj Slovensko?

Slovensko podporovalo zavedenie jednej digitálnej dane na úrovni EÚ. Členské štáty sa však nedohodli, neprešli ani kompromisné návrhy, a tak je možné, že aj my zavedieme vlastnú daň. No rozhodnuté ešte nie je. „Slovenská republika analyzuje možnosti nastavenia tejto dane s efektom jej prípadného zavedenia do praxe v budúcnosti,“ reagovalo na otázky ministerstvo financií.

Prečo nevznikla európska daň?

Návrh troj- až päťpercentnej európskej dane bol predstavený pred rokom, no proti sa postavili krajiny ako Írsko, Luxembursko, Fínsko či Švédsko. Medzinárodné internetové firmy smerujú svoje príjmy z EÚ práve do Írska a Luxemburska, kde platia mnohonásobne nižšie dane – často výrazne menšie ako 1 percento. (Známy je prípad firmy Apple, ktorá v roku 2014 zaplatila v Írsku daň len 0,005 percenta zo zisku.) Na schválenie spoločnej európskej dane je potrebná jednohlasná zhoda, tú tieto „daňové raje“ tak ľahko nepodpíšu. Neoplatí sa im to. Napríklad Írsko je so súčasným stavom spokojné, Facebook v ňom otvára nové priestory a do konca roka tam bude zamestnávať už 5000 ľudí.

Prečo je európska daň potrebná?

Každá krajina môže prijať vlastnú digitálnu daň, no jednotný postup by bol oveľa efektívnejší. Pri národných riešeniach sú totiž podmienky v každom štáte trochu iné (v Česku avizujú 7-percentnú daň, vo Francúzsku schválili trojpercentnú, Rakúsko zvýšilo dane na päť percent), čo zvyšuje administratívnu záťaž, ale vytvára to aj veľký priestor pre IT firmy na „daňové optimalizácie“.

Nie je okrem európskej aj nejaká iná možnosť?

Na stole je aj celosvetová dohoda, ktorá by mala vzniknúť v rámci

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Facebook

Médiá

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie