Denník N

Ako dostať Bratislavčanov z áut? Novými zastávkami aj plateným parkovaním

Hlavná dopravná inžinierka Bratislavy tvrdí, že sedem nových vlakových zastávok v hlavnom meste Slovenska je už možné považovať za hotovú vec.

Zahustenie železničných zastávok je dôležité, podľa hlavnej dopravnej inžinierky mesta Bratislava TATIANY KRATOCHVÍLOVEJ však stačiť nebude. Vedenie mesta preto hľadá cesty, ako plošne spoplatniť parkovanie. „Pokiaľ ľudia nebudú môcť parkovať všade tam, kde sa im to hodí, dostanú ďalší dôvod uvažovať o využití hromadnej dopravy,“ hovorí Kratochvílová.

Je už definitívne, že Bratislava dostane sedem nových vlakových zastávok? Alebo celý projekt môže ešte spadnúť pod stôl?

Myslím, že s ním pomaly môžeme začať počítať. Dôvodom je už len samotný fakt, že celý projekt je v programe Európskej komisie, ktorý sa týka integrovanej dopravy v Bratislave. A do integrovanej dopravy musí byť podľa podmienok zahrnutá aj železnica.

Takže železnica sa stane novým druhom bratislavskej MHD?

Povedala by som to tak, že vybudovanie nových terminálov umožní využívať železnicu iným spôsobom, než sme zvyknutí doteraz. Vlakmi budú môcť v Bratislave cestovať aj Bratislavčania, nielen ľudia, ktorí do mesta prichádzajú z regiónov.

Dá sa teda povedať, že z vlaku sa stane náhrada metra, ktorého sa Bratislava nedočkala?

To je príliš veľké zjednodušenie. Faktom však je, že železničná doprava má niektoré prednosti, ktoré má práve metro. Je presná, bezpečná a rýchla. A predovšetkým je oddelená od ostatných druhov dopravy, takže nie je ohrozená dopravnými zápchami.

O nových zastávkach sa hovorí od začiatku tisícročia. Napríklad Praha za ten čas otvorila desať staníc metra, v Bratislave sa ani nekoplo do zeme. Prečo sme takí pomalí?

To je, bohužiaľ, vecou financovania a priorít, ktoré si stanovuje štát. Výstavba nových terminálov je totiž záležitosťou štátu (projekt má na starosti štátny podnik ŽSR – pozn. red.). Ale práve tie spomínané podmienky Európskej komisie, ktorá preferuje hromadnú dopravu, sa stali akýmsi impulzom, aby sme sa pohli ďalej.

Nové zastávky by hádam mali byť starosťou Bratislavy, nie železníc. Nemalo by sa v tom angažovať primárne mesto?

Mesto na to, bohužiaľ, nemá peniaze. My máme na stole mnoho iných projektov. Potrebujeme rekonštruovať električkové trate, upraviť niektoré križovatky, chceme riešiť aj dopravné uzly, ktoré nesúvisia so železnicou. Už na tieto veci máme problém zohnať financie. Okrem toho je to otázka kompetencií, keďže železničnú dopravu primárne rieši štát a ŽSR.

Zástupcovia ŽSR zatiaľ nevedia povedať žiadny termín, kedy by sa nové zastávky dokončili. Máte nejaký odhad vy?

Nemám.

Nové zastávky v Lamači a Ružinove môžu fungovať vtedy, keď sa k nim predĺži električka, čo už je vaša kompetencia. Počítate s tým?

Áno, počítame. Je to zanesené aj v materiáloch, ktoré schválilo zastupiteľstvo. Opäť je však otázkou peňazí, kedy budeme môcť začať s výstavbou.

vlaky_BA_WEB

Nemôže sa teda stať, že železnice postavia nové zastávky, ale mesto k nim nestihne predĺžiť električky?

Ako hovorím, s električkami počítame. Pokiaľ by električková doprava meškala, stále je možnosť zabezpečiť to pomocou autobusov.

Nové zastávky sa plánujú v smere od Záhoria a od Dunajskej Stredy. Železnica však vedie aj z Petržalky. Môže byť vlak využitý aj na dopravu ľudí z Petržalky do centra?

O tom sa neuvažuje. Do Petržalky dnes budujeme električkovú trať, takže tomu dávame prednosť. V prípade Petržalky je totiž problém, že železnica vedie po Prístavnom moste a centrum obchádza veľkým oblúkom. Cestovanie vlakom by teda trvalo dlhšie než autobusmi alebo práve električkami.

Pomôžu nové zastávky presvedčiť ľudí, že majú vymeniť auto za hromadnú dopravu?

To už je trochu širšia záležitosť. Zatiaľ sme sa rozprávali len o rozvoji hromadnej dopravy. S tým však zároveň musí prísť aj nejaká parkovacia politika. Jednoducho povedané: keď nebude také ľahké zaparkovať na chodníkoch alebo všade tam, kde sa im to hodí, budú mať o dôvod viac rozmýšľať o využití MHD alebo železnice.

ako to chcete riešiť? Budete dávať častejšie papuče?

Parkovacia politika by mohla byť hlavne o tom, že sa zavedú platené parkovacie zóny. Takže ten priestor pre autá sa výrazne zmenší.

Myslíte, že to budú ľudia rešpektovať a nebudú už parkovať na chodníkoch?

Samozrejme, tieto veci sa musia kontrolovať a pokutovať. Podobne to funguje vo Viedni, v Prahe aj inde. Budú jasne určené pravidlá a budú sa musieť dodržiavať.

Takže ľudí chcete nalákať do vlakov a električiek tým, že skomplikujete možnosť parkovať v centre?

To nie je komplikácia, z nášho pohľadu ide o upratanie verejného priestoru. Pozrite sa, po meste sa nepohybujú len tí, ktorí potrebujú parkovať. Často sa stane, že ľudia sa dvadsať minút presúvajú autom z jedného miesta na druhé a tam potom niekoľko hodín parkujú a zaberajú verejný priestor.

Kedy chcete tie parkovacie zóny zaviesť?

Zatiaľ sme len na začiatku. Minulý týždeň mal primátor stretnutie so starostami jednotlivých mestských častí a teraz sa rieši, čo ďalej.

Teraz najčítanejšie