Denník N

V lietadle ste pri búrke vo väčšom bezpečí ako na vlastnej verande

Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Lietadlo zasiahnuté bleskom sa po pristátí odstaví a podrobí dôkladnejšej prehliadke, ale nález väčších škôd, ako napríklad prederavenie trupu v mieste zásahu, je vzácnosťou.

Ročne sa na svete strhne šestnásť miliónov búrok a v každom konkrétnom okamihu ich prebieha zhruba dvetisíc. Zároveň každý rok odštartuje z letísk na celej planéte takmer štyridsať miliónov komerčných letov, a to ani nepočítame tie vojenské, súkromné a výskumné. Bolo by zvláštne, keby sa tieto dva fenomény nikdy nestretli.

A veruže sa stretávajú. Bežný civilný tryskáč, ktorým lietame na dovolenku, blesk zasiahne v priemere raz ročne.

Bezpečnostné predpisy v leteckej doprave bývajú písané krvou. V prípade ochrany lietadiel voči následkom zásahu bleskom išlo o pasažierov letu PanAm 214 v Marylande roku 1963. Vtedy sa po zásahu bleskom vznietila zmes vzduchu a palivových výparov v nádrži na ľavom krídle. Výsledný výbuch časť krídla odtrhol.

Posádka nad poškodeným strojom stratila kontrolu a Boeing 707 sa zrútil. Zahynulo pritom 73 pasažierov a osem členov posádky. V reakcii na toto nešťastie zaviedli americké úrady bezpečnostné opatrenia, ktoré sa vcelku osvedčili.

Lietadlo ako Faradayova klietka

Samotnému zásahu bleskom sa vo výškach zabrániť nedá. Lietadlo však môže byť samo sebe bleskozvodom a odviesť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie