Denník N

Pozrite si, aký najlepší dizajn vzniká na Slovensku

Hlavnú cenu v súťaži Národná cena za produktový dizajn získali keramické kachle. Foto - Erik Ďuriš.
Hlavnú cenu v súťaži Národná cena za produktový dizajn získali keramické kachle. Foto – Erik Ďuriš.

Najviac porotu Národnej ceny za dizajn oslovili keramické kachle, ceny však dostali aj módna kolekcia či hasiaci dron.

 

Pre Michala Staška to bola dizajnérska výzva, na akú čakal roky. Od detstva ho totiž v starých domoch fascinovali keramické kachle. Klasický solitér, ktorý dnes naberá druhý dych aj v domoch nových. Urobiť však keramické kachle po novom – to chcelo najmä trpezlivého a odvážneho výrobcu, ktorý by sa stotožnil s nadšením dizajnéra a nestratil pri tom rozvahu.

Ukázalo sa, že v piešťanskej firme Athenika taký existuje. Dnes Patrik Purchart, zadávateľ a čiastočne aj spoluautor dizajnu kozubových keramických kachlí NOX, iste neľutuje, hoci od prvého kontaktu s dizajnérom po predsériové kusy uplynul viac než rok. Dnes sú kachle NOX v predaji a od piatka majú na sebe aj nálepku hlavnej ceny v súťaži Národná cena za produktový dizajn.

Medzinárodná porota vyberala spomedzi viac než stodvadsiatich prihlásených prác. Medzi ocenenými sú okrem keramických kachlí napríklad aj módna kolekcia Lenky Sršňovej Colorcode, hasiaci dron Adama Tótha, asketické svietidlo Spiker Antona Zetocha, pexeso pre nevidiacich od Nikolety Čeligovej a mnohé ďalšie.

Všetkých víťazov, ale i kurátorský výber toho najlepšieho z prihlásených diel si môžete pozrieť na výstave v Satelite – galérii Slovenského centra dizajnu v Bratislave až do 12. júla.

NOX, dizajn Michal Staško, výrobca Athenika. Foto - Erik Ďuriš.
NOX, dizajn Michal Staško, výrobca Athenika. Foto – Erik Ďuriš

Ako porozumieť kachliam

„Som nadšený, že sa nám podarilo dostať tento dizajnový start-up do života, a nielen pre zahriatie pri srdci,“ hovorí dizajnér Michal Staško. Do problematiky výroby keramických kachlíc sa vraj dostával dosť dlho, neskôr sa mu však podarilo využiť obmedzenia vo svoj prospech. A dnes je až prekvapený, ako sa vďaka inováciám podarilo napokon urobiť nielen jeden produkt, ale celú kolekciu kachlí, ktorá navyše podporuje teóriu o čistote a jednoduchosti v dizajne.

To, napokon, najviac ocenila aj porota – „spojenie minimalistického tvarovania so silným emotívnym účinkom – nostalgiou bez sentimentálnosti“.

Kachle pôsobia jednoliato, no v skutočnosti sú zložené zo stavebnicových dielov, ktoré sa ľahko skladujú aj vyrábajú. Vlnovkový povrch zväčšuje povrch na vyžarovanie tepla a zároveň znižuje prašnosť. A vo vrchnej časti sú malé priehlbinky, kam sa dajú uložiť napríklad kamene. „Je to nielen poetické zakončenie celého kozuba, ale aj dobrá ilustrácia toho, ako dizajnér rozumie použitému keramickému materiálu a technológii jeho spracovania,“ hovorí Anton Bendis, predseda poroty.

„Vtipné detaily, premyslené technické riešenie a aj to, že kachle sa znesú s rozmanitými typmi interiérov, im dáva aj zaujímavý komerčný potenciál. Navyše, je to ukážkový príklad toho, k čomu môže viesť spojenie osvieteného investora a šikovného dizajnéra,“ dodáva.

Pexeso (nielen) pre nevidiacich Memonik.
Pexeso (nielen) pre nevidiacich Memonik.

Aj experimenty

Dvanásty ročník súťaže prešiel niekoľkými novinkami. Slovenské centrum dizajnu sa rozhodlo organizovať súťaž každý rok a striedavo hodnotiť samostatne produktový a komunikačný dizajn profesionálov aj študentov.

Novinkou tohto ročníka je aj kategória Experimentálny produktový dizajn, v ktorej zvíťazil ideový koncept hasiaceho dronu, ktorý by sa pri požiari rýchlo dostal aj na ťažko dostupné miesta. Kategória trvalo udržateľného dizajnu ostala bez ocenení. Naopak – až tri ceny spolu si odniesla Nikoleta Čeligová. Uspelo jej pexeso Memonik (nielen) pre nevidiacich a SHE – tehotenský a ovulačný text pre nevidiace ženy.

Pexeso pôvodne navrhla ešte pred piatimi rokmi. Úloha bola vyrobiť hračku, no ona si chodením po hračkárstvach uvedomila, že hračiek je akosi priveľa a deti si ich veľmi nevážia. Napadlo jej preto urobiť hračku pre tých, ktorí až tak veľa na výber nemajú. Najprv vytvorila prototyp a chodila ho testovať k nevidomým deťom v jednej bratislavskej škole, dnes je pexeso Memonik, kde obrázky nahrádzajú rôzne dezény a materiály, v predaji. Ale nie je iba pre nevidiacich. Sú k nemu aj masky na oči, aby si mohli hmat otestovať všetci.

Opakom pexesa je SHE – malý nenápadný trojuholník, ktorý rieši veľmi intímny problém nevidiacich žien. Funguje ako jednoduchý ovulačný a tehotenský test a súčasne ako indikátor príchodu a odchodu menštruácie. „Prispieva k sebavedomiu, dôstojnosti a samostatnosti nevidiacich žien aj v najintímnejších ľudských záležitostiach,“ hovorí Lenka Žižková, teoretička dizajnu a členka poroty. „Podobne sofistikovaný multifunkčný produkt nenájdeme ani v hospodársky vyspelých krajinách.“

Porota: Anton Bendis (dizajnér), Pavel Masopust (dizajnér,) Lenka Žižková (teoretička dizajnu, pedagogička, ČR), Ferdinand Chrenka (dizajnér a pedagóg), Peter Paliatka (dizajnér, pedagóg), Zuzana Šidlíková (dizajnérka, teoretička dizajnu), Bibiána Laluhová (riaditeľka Odboru medzinárodných aktivít Slovak Business Agency)

Národná cena za produktový dizajn 2015

Kozubové keramické kachle Nox
Dizajn Michal Staško
Výrobca Athenika, s. r. o., Piešťany
Kozubové keramické kachle zaujali spojením minimalistického racionálneho tvarovania so silným emotívnym účinkom, ktorým je – nostalgia bez sentimentálnosti. Jednoduchý vlnovkový keramický profil v hre odleskov a tieňov okolitého sveta dômyselne skrýva delenie jednotlivých kachlíc. Produkt je modulárnou stavebnicou, ale pôsobí dojmom monolitu, ktorý vyžaruje teplo. Stavebnicové riešenie je vhodné pre výrobcu, na skladovanie, ale aj na samotnú funkciu ohrievacieho telesa. Zvlnený profil zväčšuje povrch na vyžarovanie tepla a zároveň eliminuje prašnosť. Vtipné detaily otvárania dvierok, premyslené technické riešenie a aj to, že sa vďaka svojmu dizajnu kozubové kachle Nox „znesú“ s rozmanitými typmi interiérov, im dáva aj zaujímavý komerčný potenciál. Je to ukážkový príklad toho, k čomu môže viesť spojenie osvieteného investora a šikovného dizajnéra.

NOX, dizajn Michal Staško, výrobca Athenika. Foto - Erik Ďuriš.
NOX, dizajn Michal Staško, výrobca Athenika. Foto – Erik Ďuriš

Cena za produktový dizajn 2015

SPIKER svietidlo
Dizajn Anton Zetocha
Výrobca OMS, s. r. o., Dojč
Klinovitý tvar svietidla SPIKER, pripomínajúci ostrie, prekvapivo nevzbudzuje strach, skôr príjemné pocity. Je silný a zároveň akosi samozrejmý a nevtieravý, neodvádza zbytočne pozornosť od toho najdôležitejšieho – od svetla. Nie je to len obal modernej LED technológie. Každá jeho časť má svoju funkciu – na priame alebo nepriame osvetlenie.

Svietidlo Spiker.
Svietidlo Spiker.

COLORCODE 2015, odevná kolekcia
Dizajn Lenka Sršňová
Spoluautori: Michaela Bednárová, Ondrej Jób
Výrobca Lenka Sršňová
Kolekcia je mladistvá, neprehliadnuteľná, zároveň pohodlná a nositeľná. Vo výsledku sa pozitívne odrazila najmä spolupráca odevnej dizajnérky s textilnou dizajnérkou Michaelou Bednárovou, ktorá zapracovala logo kolekcie od dizajnéra Ondreja Jóba do dezénu.

Odevná kolekcia Colorcode.
Odevná kolekcia Colorcode.

Národná cena za experimentálny produktový dizajn 2015

Hasiaci dron
Dizajn Adam Tóth
Škola: STU Bratislava, Ústav dizajnu, pedagóg Tomáš Nagy
Súčasný trend lietajúcich hračiek a kamerových systémov v oblasti hry a zábavy dostal navrhovanou víziou hasiaceho dronu nový rozmer. Experiment nie je kategóriou neuskutočniteľných snov, ale môže byť inšpiráciou a impulzom na vznik reálneho produktu.

Hasiaci dron.
Hasiaci dron.

Cena poroty

Flowers for Slovakia: Lost & Found by Vitra
Autor projektu: Peter Olah, spoluautor Lars Kemper
Škola: STU Bratislava, pedagogička Michala Lipková
Výrobca Vitra Koncept, s. r. o., Praha
Študenti z rôznych vysokých škôl prepájali estetiku tradičného ľudového nábytku s estetikou značky Vitra. Výsledky workshopu boli prezentované na jedenástich výstavách doma i v cudzine. Projekt Flowers for Slovakia dáva príležitosť mladým talentom vstúpiť do reality výrobných parametrov a zároveň je prísľubom popularizácie domáceho dizajnu aj medzi laickou verejnosťou.

Z kolekcie Flowers for Slovakia, Terézia Rapčanová.
Z kolekcie Flowers for Slovakia, Terézia Rapčanová.

Flowers for Slovakia: Štefan Nosko.
Flowers for Slovakia: Štefan Nosko.

Cena poroty a Cena novinárov

MEMONIK, hmatová spoločenská hra nielen pre nevidiacich
Dizajn Nikoleta Čeligová
Výrobca Nikoleta Čeligová
Porota pozitívne ohodnotila iniciatívu autorky, ktorá úspešne dopracovala pôvodne študentský koncept, využila medzeru na trhu, podnikateľský inkubátor a start-up program, čím koncept posunula do finálneho produktu. Memonik rozvíja sústredenosť, priestorovú orientáciu, hmatovú pamäť, jemnú motoriku, ale aj tímového ducha. To všetko v rozmanitej škále farieb, 18 rôznych materiálov a dezénov, čo je v súčasnosti najväčšia ponuka v rámci spoločenských hier. Hra je atraktívna nielen pre hendikepovaných, ale aj vidiacich užívateľov, keďže odhaľuje ďalšiu, im neznámu dimenziu, a takto pomáha prepájať dve paralelné vnímania jedného sveta a ľudí v ňom.

Memonik, pexeso (nielen) pre nevidiacich.
Memonik, pexeso (nielen) pre nevidiacich.

Zvláštna cena ministra kultúry SR

Štefan Klein
za šírenie dobrého mena slovenského umenia a vzdelávania v oblasti dizajnu
Dizajnér, konštruktér, pedagóg, zakladateľ a vedúci Ateliéru Transport dizajn na Vysokej škole výtvarných umení. Počas 20 rokov fungovania Ateliéru inicioval množstvo úspešných projektov s renomovanými svetovými automobilovými značkami (VW, Audi, Ford, BMW, Renault, Škoda…). Úspešné spolupráce sú najlepším dôkazom toho, že Ateliér Transport dizajn má na Slovensku svoje opodstatnenie. Zásluhou Štefana Kleina získal Ateliér rešpektované postavenie a jeho povesť už dávno presiahla rozmer stredoeurópskeho regiónu. Od roku 1997, keď získal Národnú cenu za dizajn za motorový rušeň R 755 (spolu s Ivanom Čobejom), získal už množstvo ocenení vrátane vyznamenania Rad Ľudovíta Štúra II. triedy. V súčasnosti sa venuje najmä výskumu a realizácii lietajúceho auta AeroMobilu.

Štefan Klein.
Štefan Klein.

Zvláštna cena ministra hospodárstva SR

Novesta, a. s., Partizánske
V posledných dvadsiatich rokoch sa spoločnosť zameriavala hlavne na výrobu pracovnej obuvi, keď však v roku 2010 pridala do svojho portfólia líniu „fashion“, ukázalo sa to ako veľmi úspešný a vizionársky krok. Novú éru naštartoval aj zrod vlastného dizajnérskeho a marketingového oddelenia a zastrešenie úplne novým logom. Dizajn a kvalita Novesty presvedčili nielen na domácej pôde. Viac ako 95 % vyrobenej obuvi končí na zahraničných trhoch vo viac ako 40 krajinách sveta, s najsilnejšími odberateľmi v štátoch Francúzsko, Dánsko, Fínsko, Japonsko a Južná Kórea.

Novesta.
Novesta.

Cena ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský produktový dizajn

SHE – tehotenský a ovulačný test pre nevidiace ženy
Dizajn Nikoleta Čeligová
Škola: VŠVU Bratislava, pedagóg Ferdinand Chrenka
Porota ocenila profesionálne a príkladne citlivé riešenie veľmi intímneho problému nevidiacich žien a dievčat, ktoré pre svoj hendikep nie sú schopné opticky zistiť začínajúce tehotenstvo alebo menštruáciu. Súčasne je indikátorom svetla, tmy a farieb. Je to hapticky príjemný, malý predmet, ktorý sa zmestí do kabelky, je hermeticky uzatvorený, ľahko umývateľný, hygienický a ovládateľný bez asistencie vidiaceho človeka.

SHE - tehotenský a ovulačný test pre nevidiace.
SHE – tehotenský a ovulačný test pre nevidiace.

Cena internetového hlasovania

Popular A3, elektrónkový zosilňovač

Dizajn Maroš Ďurík, Augustín Zubo, Popular / Michal Rafaj, výrobca RMC, s. r. o., Nová Dubnica

Elektrónkový zosilňovač Popular.
Elektrónkový zosilňovač Popular.

Teraz najčítanejšie