Denník N

Boli sme v centrále Facebooku: budú tam kontrolovať priebeh európskych volieb

Operačné stredisko Facebooku v Dubline. Foto – Facebook
Operačné stredisko Facebooku v Dubline. Foto – Facebook
Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete súhrn všetkých dôležitých správ o médiách a žurnalistike. 

V stredne veľkej miestnosti sedí takmer 40 ľudí. Každý má pred sebou niekoľko monitorov – na jednej obrazovke majú do viacerých stĺpcov roztriedené rôzne statusy, fotky či videá, na druhej sú otvorené stránky médií. Niektorí používajú aj tretiu obrazovku na notebooku. Detaily nevidíme, nesmieme si ich ani fotografovať.

Každý zamestnanec má na monitore pripnutý modrý štítok, ktorý popisuje jeho špecializáciu. Podľa toho je zrejmé, kde má stôl šéfka a kde sedia ľudia so zameraním napríklad na Instagram, hroziace hrozby či „eskalácie“. Sú tu aj štítky pre všetky krajiny Európskej únie. Mladík, ktorý má na monitore skratky SK a CZ pre slovenský a český trh, sedí vedľa kolegyne z Poľska.

Nachádzame sa v operačnom stredisku Facebooku. Je to nová špeciálna miestnosť v dublinskej pobočke firmy. Stretli sa v nej mladí inžinieri, dátoví analytici, moderátori obsahu a výskumníci. Ich úlohou je odhaliť a obmedziť možné pokusy o manipuláciu volieb do Európskeho parlamentu.

Miestnosť dostala prezývku „war room“ (možné preložiť napríklad aj ako veliace stredisko). Facebook si takúto centrálu odskúšal počas vlaňajších volieb do amerického Kongresu a vo voľbách v Brazílii. Podobné stredisko vzniklo aj v Singapure a je zamerané na prebiehajúce voľby v Indii. Toto je prvýkrát, čo stredisko funguje aj v Európe.

Denník N je jediné slovenské médium, ktoré sa doň mohlo pozrieť a hovoriť so zástupcami sociálnej siete o jeho fungovaní.

Foto: Filip Struhárik

Cieľ: Rýchla reakcia a lepšia koordinácia

Írsko je po Kalifornii druhé najväčšie sídlo Facebooku. Ešte tento rok tam stúpne počet zamestnancov na 5-tisíc a v nasledujúcich rokoch sa počíta s ďalším rastom. „War room“ je na prvom poschodí dublinskej centrály firmy. Pracovať začala minulý týždeň, keď ju Facebook ukázal vybraným európskym médiám. V akcii bude naplno niekoľko dní pred a niekoľko dní po voľbách do Európskeho parlamentu. Počas volieb, teda od 23. do 26. mája, by mala byť v prevádzke 24 hodín denne.

Hneď pri vstupe do miestnosti je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Eurovoľby 2019

Facebook

Teraz najčítanejšie