Denník N

Skúmala, ako motivovať zamestnancov. Ľuďom zďaleka nejde len o peniaze, vraví študentka psychológie

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Študentka UK zopakovala v slovenských podmienkach slávny experiment, aby ukázala, ako záujem o prácu zamestnanca a vedomie zmyslu vplývajú na jeho výkon a pocit spokojnosti.

Zamestnávatelia majú sklon vnímať motiváciu zamestnancov veľmi zjednodušene, len cez peniaze a benefity, vraví pre Denník N psychológ Martin Jakubek z Katedry psychológie UK v Bratislave.

Zabúdajú pri tom, že ľuďom mimoriadne záleží aj na pocite, že to, čo robia, má zmysel, firma si ich váži a nadriadení si ich prácu cenia.

Vo svojej diplomovej práci to ukázala študentka psychológie Katarína Dubovcová z UK v Bratislave. Prácu tento týždeň úspešne obhájila.

Aby Dubovcová zistila, ako nezáujem nadriadených vplýva na prácu zamestnancov, zopakovala – s istými obmenami – známy experiment behaviorálneho ekonóma Dana Arielyho z Duke University a jeho kolegov z roku 2008.

Ide o vôbec prvú replikáciu (zopakovanie) uvedeného výskumu v našom prostredí.

Skladali lego

V pôvodnej verzii experimentu z roku 2008 skladali účastníci experimentu lego. Jedincov rozdelili do dvoch skupín, zmysluplnej alebo sizyfovskej.

Pocit zmysluplnosti navodili v prvej skupine tak, že ak človek zložil lego, hračku postavili pred neho, aby videl výsledok svojej práce. Ak účastník experimentu chcel, mohol pokračovať v stavbe ďalších hračiek, ktoré sa pred ním hromadili tak, ako ich skladal.

V sizyfovskej skupine taký prvok hrdosti na vlastnú prácu chýbal, lebo hneď po tom, čo človek lego poskladal, pred ním hračku rozložili. Rovnaký scenár sa zopakoval vždy po zložení hračky.

Uvedenú skupinu pomenovali podľa namáhavej a zbytočnej práce Sizyfa, hrdinu gréckych mýtov,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Človek

Veda

Teraz najčítanejšie