Denník N

Bohemia Paper: V českej dedine vyrábajú papier, ktorý si obľúbila Madonna aj britská kráľovná

Adam Řehák. Foto – Klára Cvrčková
Adam Řehák. Foto – Klára Cvrčková

Rodina Řehákovcov založila v 90. rokoch tlačiarne, kde ručne vyrábajú papier a posielajú ho do sveta. Produkty Bohemia Paper si možno kúpiť v Paríži aj v Tokiu a medzi ich zákazníkmi je aj Pražský hrad. Prečo dať prednosť ručne vyrábanej pohľadnici pred tou z potravín, vysvetľuje Adam Řehák, konateľ Bohemia Paper, ktorého pred dvoma rokmi zaradil časopis Forbes medzi 30 úspešných Čechov do 30 rokov.

Rozprávali sme sa o tom:

  • prečo tlačiareň presťahovali do bývalého kravína,
  • ako sa k ich papieru dostala Madonna,
  • ako dlho trvá vznik novej pohľadnice,
  • čo by zmenil vo firme,
  • prečo by si nekúpil pohľadnicu zo supermarketu.

Názov Bohemia Paper odkazuje na pôvod a ručne vyrábaný papier. Firmu založil váš otec, ktorý je ako vy absolvent práva. Ako ste sa v rodine dostali k tradičnej tlači a výrobe papiera?

Otec nikdy nemal ambíciu byť aktívnym právnikom. Bol vždy veľmi podnikavý a zaujímal sa o biznis. Skúšal rôzne veci, až ho náhody nasmerovali k ručne vyrábanému papieru.

O aké náhody išlo?

Otec spolupracoval s jedným Američanom, s ktorým toto podnikanie aj rozbehol. V obci Veľké Losiny sa v tom čase privatizovala papiereň a táto privatizácia ich zaujala. Nakoniec im nevyšla, ale zoznámili sa pri tom s ľuďmi zo spoločnosti Mont Blanc, ktorá sa zaujímala o výrobu ručného papiera. Veľké Losiny ponuku tejto spoločnosti odmietli s tým, že nechcú vyrábať papier, kde by nemali svoje logo. A môj otec s tým súhlasil. Zo zálohy od tejto spoločnosti prenajal priestor, nakúpil stroje, zaplatil ľudí.

Bohemia Paper svojimi technikami odkazuje na tlačiarenskú tradíciu ešte z čias prvej republiky. Aká bola?

Bohemia Paper nenadväzuje na žiadnu konkrétnu tlačiareň v krajine ani v rodine. U nás žiadna tlačiarenská tradícia nie je. Ale počas prvej republiky bolo úplne bežné, že každá mestská rodina mala svoj hlavičkový papier. Tlačíme tiež na takmer sto rokov starých strojoch.

Tie pochádzajú z Británie a USA. Ako ste ich dopravili do ČR? A vôbec, fungujú tieto stroje stále dobre?

V 90. rokoch ich skúpili zo starých tlačiarní a priviezli k nám na lodiach. Tie stroje fungujú výborne a budú fungovať ešte dlho po nás. Sú totiž vyrobené z poctivej liatiny. Takže mechanicky sa opotrebujú tak za stovky rokov.

Výroba. Foto – Kateřina Sýsová

Bohemia Paper je jedna z posledných tlačiarní, ktorá používa techniku hĺbkotlače. Aký je rozdiel medzi hĺbkotlačou a slepotlačou?

Spája ich to, že čo sa tlačí, vystupuje na povrch papiera. Pri hĺbkotlači používame oceľové alebo medené raznice, ktoré sa často vyrábajú ručne. Na hĺbkotlač je ešte potrebná farba, atrament. Pri slepotlači sa nepoužíva farba, je to len Braillovo plastické písmo.

Ktorá je u vašich zákazníkov žiadanejšia?

Slepotlač. Ale je to skôr otázka peňazí. Pri hĺbkotlači treba platiť extra za raznice, ktorých výroba je nákladnejšia ako pri slepotlači.

Tlačiarne Bohemia Paper sa presťahovali z moravskej obce Zvole do Břízy. Prečo?

Čisto z rodinných dôvodov. Pôvodne sa spoločnosť volala Mlýn Cardinal, pretože fungovala v budove starého mlyna na Morave. Otec tam musel často cestovať a cesta z Prahy trvala 3,5 hodiny. Keďže cestu musel absolvovať minimálne dvakrát týždenne, rodičia sa rozhodli výrobu premiestniť bližšie k Prahe. V Bříze, vzdialenej polhodinu od Prahy, našli vhodný areál.

Presťahovali ste tlačiareň do stavby, ktorá bola v 90. rokoch kravínom. Pritom je to pôvodne historická budova zo 17. storočia, ktorá bola súčasťou statku rodiny Lobkowiczovcov. Ako ste ju našli? 

Statok s areálom budov má svoju históriu, čo je blízke našej firemnej filozofii. Stav, v ktorom rodičia tie budovy kúpili, bol úplne šialený. Predtým tam bolo družstvo. V jednej budove preto zrútili všetky priečky, aby tam vytvorili kravín. Rodičia sa snažili vrátiť areálu jeho pôvodný ráz.

Ako tie budovy vyzerajú dnes?

Jednu časť sa podarilo zrekonštruovať, urobil sa tam ozdobný štít, ani zďaleka však areál nie je úplne opravený. Momentálne uvažujeme, ako by sme tieto priestory mohli ďalej využívať. Na výrobu nám stačí približne štvrtina budov, zvyšok zatiaľ slúži ako sklad.

Medzi vašimi zákazníkmi je klenotníctvo Cartier. Ako sa dostali k papieru vyrábanému v Česku?

Vďaka americkému obchodnému partnerovi sme vytvorili pre newyorskú pobočku Cartier kolekciu s desiatimi motívmi, ktoré ponúkali vo svojom obchode na Piatej avenue.

Identitu mnohých vašich zákazníkov na ich želanie tajíte.

Je to vec, ktorá sa ctí aj v advokátskom povolaní, kde nehovoríte, kto je vaším klientom, keď si to vyslovene neželá. Takže v tomto duchu pokračujeme aj tu a možno na tom trváme ešte viac ako v minulosti.

Prečo?

Myslím si, že ak si zákazník nepraje, aby sa vedelo, že je klientom, tak to musím prirodzene rešpektovať.

Takže vaši zákazníci prídu do obchodu a povedia vám, že nechcú, aby ste zverejňovali ich meno?

Áno, stáva sa to.

Ale britská kráľovná to neurobila.

V jej prípade to bolo trochu inak. Alžbeta II. si nakúpila náš tovar v londýnskej pobočke a nebolo to nijako utajované.

Len tak prišla do obchodu a vybrala si luxusný papier?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pekné veci

Rozhovory

Teraz najčítanejšie