Denník N

Zdravotne postihnutým pomáha v bankách aj biometria

Bezproblémový prístup k bankomatu či do pobočky banky nie je vždy samozrejmosťou. Ilustračné foto: Slovenská sporiteľňa
Bezproblémový prístup k bankomatu či do pobočky banky nie je vždy samozrejmosťou. Ilustračné foto: Slovenská sporiteľňa

Hendikepovaných trápia bariéry pri vybavovaní bežných úkonov. Banky menia pobočky, zavádzajú biometriu a vychádzajú im maximálne v ústrety.

Málokto z nás sa na svet pozerá optikou niekoho iného. Väčšina ľudí vybehne po schodoch, otvorí si dvere a pri vstupe do banky myslí na to, kedy príde na rad a ako dlho sa zdrží. Rovnako sa drvivá väčšina z nás nepozastavila nad tým, že k bankomatu sa dostanem len vykročením po jednom či viacerých schodoch, že stoly v pobočkách môžu byť príliš nízke, pero na podpis veľmi ďaleko, či možno fakt, že tým perom neviem napodobniť ten istý podpis napríklad len spred roka. Tak toto je len hŕstka bežných vecí, ktoré musia riešiť zdravotne znevýhodnení ľudia pri bežných úkonoch.

Zodpovednosť na prvom mieste

Banky o komplikáciách pre hendikepovaných vedia a riešia ich. Chcú byť moderné, maximálne sa snažia vyjsť v ústrety a najmä chcú byť plne bezbariérové. Práve schody, ktoré často vedú nielen do pobočky, ale aj k bankomatu sú podľa anonymného prieskumu Slovenského paralympijského výboru najväčšou komplikáciou pre ľudí so zdravotným postihnutím.

Slovenská sporiteľňa, ako najväčšia banka na Slovensku, preto drvivú väčšinu svojich bankomatom umiestnila tak, aby k nim mali dobrý prístup aj vozíčkari, dokonca viac ako 200 bankomatov má špeciálne upravených pre nevidiacich. A viac ako dve tretiny zo všetkých pobočiek majú bezbariérový prístup, pričom v hlavnom meste sú niektoré pobočky vybavené akustickým majákom nad vstupom pre nevidiacich či zvýraznený vstup do priestorov.

Ocenenie od hendikepovaných

Hendikepovaných trápia špecifické problémy, ako napríklad nahradiť bežný podpis. Je pravdou, že odtlačky prstov nie sú na Slovensku ani v okolitých krajinách rozšírené, skôr sú špecifikom afrických krajín, avšak banky sa čoraz viac využívajú na rozoznanie klienta práve biometriu – či už pri vstupe do aplikácie banky, internetbankingu, ale aj pri osobnom kontakte.

Zdravotne znevýhodnení ľudia však vedia na základe skúseností z vlastného života najlepšie vyhodnotiť, ktorá banka je k nim najústretovejšia. Ako aj to, kde sa stretávajú s prekážkami. Ocenenie za najústretovejšiu banku získala opäť Slovenská sporiteľňa, ktorá si aj v tomto roku odniesla ocenenie Banka bez bariér.  Partnerom tohto ocenenia je Slovenský paraolympijský výbor.

Čo má spĺňať banka bez bariér

  • vstup do pobočky banky a k bankomatu bez schodov alebo s nájazdovou rampou
  • nájazdová rampa nesmie byť príliš strmá, končiť sa má priestorom na otočenie
  • stoly alebo pulty v banke nemajú byť privysoko nastavené len pre stojacich, má byť pod nimi priestor na zasunutie vozíka, nohy, na odloženie barly
  • bankomaty ovládané hlasom by mali byť dostatočne nízko, aby ich ovládal klient na vozíčku
  • overovanie aj inak ako podpisom podľa podpisového vzoru, napríklad tvárovou biometriou či odtlačkom prsta

 

Teraz najčítanejšie