Denník N

Festival v Cannes: Terrence Malick, Dardennovci a všetci zlí utečenci

Film Skrytý život (Terrence Malick).
Film Skrytý život (Terrence Malick).

V súťažných filmoch sa objavili aj zlí utečenci, ktorí veria džihádu a nechcú sa integrovať do väčšinovej spoločnosti.

Predvolebné správy sú plné tolkšou, v ktorých sa politici preťahujú o to, či Európa utečencov potrebuje na doplnenie pracovných síl, či je multikulturalizmus mŕtvy a či by utečenci mali byť deportovaní. Do toho prichádza rakúska vládna kríza a spory veľmocí, teda veci, ktorých dôsledky zatiaľ nedokážeme predvídať.

Je však v povahe umenia, že sa o predpovede snaží. Filmy na festivale v Cannes nezostávajú pozadu za tým, čo aktuálne prebieha v spoločnosti. Samozrejme, že od multikultúrneho festivalu nemožno čakať, že bude uvádzať protiutečenecké filmy, no výber filmov je v tomto ohľade zaujímavý.

Badať tu odklon od politicky korektnej interpretácie utečeneckej krízy, ktorá na západ od nás ovládla médiá. V súťažných filmoch sa objavili aj zlí utečenci, tí, ktorí veria džihádu a nechcú sa integrovať do väčšinovej spoločnosti.

Príkladom je snímka Bedári v réžii „francúzskeho Spika Leeho“ menom Ladja. Režisér sa vydáva do parížskej štvrte Montfermeil Les Bosquets. Opisuje vypätú sociálnu situáciu v oblasti, kde medzi sebou zápasia moslimské a rómske gangy a polícia len ťažko zavádza poriadok. Režisér v tejto štvrti vyrastal.

Ďalší film o moslimskej otázke je od bratov Dardennovcov. Je to belgicko-francúzska koprodukcia s názvom Mladý Ahmed. Neukazuje peklo ulice, ale peklo v duši mladého moslima, ktorý sa ocitol na okraji väčšinovej spoločnosti aj moslimskej komunity.

Skrytý život Terrencea Malicka

Ale je aj iný pohľad na spoločnosť, do ktorej preniklo zlo, bez toho, aby sme vedeli, odkiaľ presne prišlo.

Americký režisér Terrence Malick sa o tom mohol presvedčiť vo svojom novom filme Skrytý život, nakrútenom v nemecko-americkej koprodukcii. Situoval ho

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie