Denník N

Ako Rusi nabúrali americké voľby: konkrétne detaily a presné čísla z vyšetrovania

Foto - Shutterstock
Foto – Shutterstock

Správa z vyšetrovania prokurátora Muellera potvrdila, že zásah ruských operácií v amerických voľbách bol masívny. Napriek tomu tvorili len malú podmnožinu všetkých výmyslov a chaosu na sociálnych sieťach v čase volieb. Rusko nie je prvá ani posledná krajina, ktorá sa pokúša ovplyvňovať voľby v inej krajine, ich vplyv netreba preceňovať. Netreba však ani podcenovať celkový vplyv sociálnych sietí a hrozby s tým spojené.

Takmer dva roky trvajúce vyšetrovanie tímu amerického prokurátora Roberta Muellera sumarizuje fakty o aktivitách Ruska v amerických prezidentských voľbách veľmi detailne a konkrétne. Podobné postupy používa Rusko aj pri voľbách v európskych krajinách, preto je dobré si pripomínať, čo a ako presne robí (aj keď taktika sa postupne mení).

Ruská Internet Research Agency (IRA) vytvorila prostredníctvom svojich 470 facebookových účtov v priebehu približne jeden a pol roka 80-tisíc facebookových príspevkov, ktoré podľa odhadov Facebooku mohli dokopy zasiahnuť až 126 miliónov ľudí. Platil to Putinov kamarát, oligarcha Jevgenij Prigožin.

Najviac sa realizovali na Facebooku, ale aktívni boli aj na Twitteri (3814 účtov), Youtube a neskôr aj na Instagrame alebo Tumblr.

Relatívne málo dávali na platené šírenie príspevkov (boostovanie) a reklamu, podľa Facebooku to bolo dokopy iba 100-tisíc dolárov. Toto číslo viacerí používali na banalizovanie ruského vplyvu, v skutočnosti to je len nepochopenie toho, ako fungovali. Nepotrebovali reklamu, robili masívne množstvo politicky nabitého obsahu, extrémneho a polarizujúceho, ktorý sa im krásne organicky šíril sám.

Na Twitteri sa im podarilo vytvárať obsah, ktorý často retvítovali ľudia z Trumpovho okolia alebo aj samotný Trump. Navyše, opakovane sa stávalo, že tieto tvíty boli citované v mainstreamových médiách. Twitterové účty kontrolované IRA vygenerovali v priebehu desiatich týždňov pred voľbami 175 993 tvítov.

Moja obľúbená časť je, že sa im podarilo na diaľku organizovať skutočné fyzické demonštrácie. Z facebookových účtov, ktoré sa tvárili, že patria normálnym americkým aktivistom, založili facebookovú udalosť (event), začali ju promovať a pozývať ľudí. Potom si spomedzi nich vyhliadli

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Donald Trump

Teraz najčítanejšie