Čo hovoria deti? Rodičia sú z doby kamennej a zničili prírodu, politici sú nešťastníci
Čo by chceli robiť a ako vnímajú generáciu svojich rodičov deti? Pýtali sme sa na gymnáziách v Senici, Martine a vo Vranove nad Topľou žiakov v piatom a deviatom ročníku na základnej škole a rok pred maturitou. Žiaci vypĺňali dotazníky a tie najzaujímavejšie odpovede vám prinášame.
O čom by si sa chcel/a učiť/dozvedieť v škole viac?
Daniel, 14: O novodobých vojnových konfliktoch.
Patrik, 15: O správnom zvládnutí životných situácií.
Sára, 14: Niečo o reálnom živote. Veci ako kedy sa narodil Milan Rúfus alebo na akú školu chodil Alexander Dubček ma vážne nezaujímajú.
Adam, 12: Robiť niečo užitočné na PC.
Samuel, 17: O reálnych veciach v živote, nie o vymyslených faktoch.
Nika, 18: O veciach, ktoré potrebujeme do budúcna, a naučiť sa základné zručnosti (šiť, variť).
Matúš, 15: Určite by som sa v škole chcel viac učiť praktické a užitočné veci, pretože mi napríklad na informatike pripadá irelevantné „učiť sa“ robiť prezentácie v PowerPointe alebo písať vo Worde. Namiesto toho by sme sa mohli učiť programovať, pretože si nemyslím, že v dnešnej dobe by mi niekto platil za vyrobenie prezentácie.
Pavla, 12: O živočíchoch a rastlinách na biológii.
Tomáš, 15: O iných žánroch hudby ako pop, napríklad rock a metal.
Čo si myslíš o politikoch?
Mya, 12 rokov: V politike sa veľmi nevyznám, ale niektorí sú podľa mňa hlúpi klamári alebo niečo v tom zmysle. Čítala som, že okolo Fica sa dejú podvody a teraz sa snaží zapôsobiť, lebo idú voľby.
Jakub, 15: Na chod štátu ich potrebujeme, no vieme, že to nie sú tí najčestnejší ľudia.
Theodor, 12: Ak budú v politike takí ako Fico, tak Slovensko zanikne.
Terézia, 14: Viac ich zaujímajú peniaze ako krajina, ktorú majú viesť.
Elena, 15: Nepoznám ich veľa, ale ešte som medzi nimi sympatického nenašla. Chcelo by to zmenu.
Gabriela, 17: Klamú ľudí, poberajú vysoké platy za nič a všetko, čo urobia, je dobré akurát pre nich.
Adam, 17: Nešťastníci, celý národ na nich nadáva.
Anna, 17: V poslednom čase som z nich znechutená. Načo máme demokraciu, keď politici vôbec nekonajú pre ľudí? (korupcia, lobing, kauza Gorila, Váhostav)
Natália, 12: Nezaujímajú ma.
Daniel, 14: Pravica by sa mala zjednotiť, lebo vláda Smeru je dosť zlá.
Čo si myslíš o generácii tvojich rodičov? Aká je?
Tereza, 12: Je to generácia, čo vie poslúchať iných, nesedí celé hodiny za počítačmi a sú viac odvážni.
Simonka, 12: Je stará a teraz kazia aj tú našu. Nepáči sa mi tá generácia mojich rodičov.
Marek, 13: Nebola až taká dobrá, hlavne preto, že bol komunizmus.
Theodor, 12: Z doby kamennej.
Tomáš, 15: Je lepšia ako tá naša preto, lebo nesedeli pred počítačmi a chodili stále von a v ich generácii vzniklo veľmi veľa dobrých rockových a metalových kapiel.
Radoslava, 15: Keď boli v našom veku, mali lepšie detstvo ako my.
Ivan, 15: Zničili nám prírodu a my to musíme napravovať. Sú zvyknutí na pracovitejší život, ale sú slušnejší ako väčšina dnešnej mládeže.
Martina, 15: Niektorí hovorili, že to nebolo zlé, lebo každý mal prácu a byt, ale neexistovala sloboda prejavu, bez ktorej by viacerí z nás nedokázali žiť.
Samuel, 17: Bola to generácia, v ktorej sa narodili moji rodičia, čiže je to vydarená generácia.
Emma, 15: Našla som fotoalbumy v podkroví. Viac už netúžim vidieť. Ďakujem.
Miroslav, 15: Niečo dosiahla, ale myslím si, že občas nevyjadrujú svoj nesúhlas napríklad s politikou.
Miloš, 17: Ovplyvnení komunizmom, často nechápu reálne fungovanie spoločnosti.
Petra, 17: Úplne odlišná od našej, prísna, spravodlivá, uznáva hodnoty.
Terézia, 14: Žili v lepších časoch, ale nevedia celkom pochopiť dnešných mladých.
Michal, 17: 90 % z tých, ktorých poznám, sú zodpovední, múdri a dokážu byť zábavní.
Diana, 17: Možno mierne zaostalá, čo sa týka technológií, ale zase to nevidím ako veľký problém, lebo Slovensko tiež nie je veľmi rozvinutou krajinou.
Čím by si chcel byť, keď skončíš školu?
Marek, 11: Predsedom NATO.
Tereza, 12: Herečka alebo doktorka.
Marek, 13: Vojak, šachový tréner alebo počítačový programátor.
Matúš, 15: Keďže som ešte v takom štádiu, že ma všetko po mesiaci prestane baviť, neviem to iste povedať. No určite by sa v tej práci malo veľa cestovať, niečo organizovať, vybavovať a dorozumievať sa v cudzom jazyku.
Barbora, 12: Zamestnaná.
Lucia, 17: Počítačová grafička, animátorka.
Gabriela, 17: Ešte neviem.
Ivana, 17: Chcela by som sa zamestnať vo vedeckej oblasti.
Kristína, 12: Chcela by som byť v Paríži a pracovať tam na veľvyslanectve, ktoré by sa týkalo Slovenska.
Elena, 15: Neviem, ale chcela by som veľa cestovať a užívať si život.
Alexander, 12: Chcel by som byť železničiarom ako môj dedo.
Patrik, 15: Ešte nie som rozhodnutý, ale práca architekta sa mi javí ako zaujímavá.
Ktorá krajina ťa zaujíma a prečo?
Martin, 11: Kanada, lebo je tam malá hustota zaľudnenia a veľa parkov.
Alexander, 12: Gibraltár, pretože aj napriek tomu, že má veľmi málo obyvateľov a je to malý ostrov, zúčastňuje sa kvalifikácie ME.
Simonka, 12: Anglicko. Páčia sa mi školské uniformy, ale nechcela by som ju nosiť.
Patrik, 15: Chorvátsko. Hlavným dôvodom je, že je to krajina pri mori, je tam zaujímavá architektúra a ľudia tam majú dobrú náladu.
Emma, 15: Japonsko, lebo je tam všetko úžasné a mega top a zlaté, a milujem sushi.
Adam, 17: Rusko, lebo je veľké.
Terézia, 14: Holandsko, asi kvôli múzeám a galériám a kvôli knihám, ktorých dej sa tam odohráva. Bolo by toho oveľa viac, ale je tam málo miesta.
Sára, 14: Amerika, je to iná kultúra. Páči sa mi, aký je tam uvoľnený životný štýl, koľko majú festivalov a sviatkov.
Martina, 17: Česko. Je to blízko a sú tam dobré VŠ.
Čítaš knihy? Aké?
Gabriela, 17: Ani nie, nemám na to čas.
Veronika, 17: Najradšej mám knihy Dana Browna.
Mya, 12: Áno a veľmi. V našej triede nás je asi 9, ktorí chodíme skoro každú prestávku do knižnice. Zaujímajú ma akčné knihy, trilery, drámy a občas aj romantické knihy. Také pre starších, nie detské.
Martin, 11: Málokedy, hlavne Marka Twaina.
Michal, 12: Áno, Traja pátrači.
Alexander, 12: Harry Potter a kameň mudrcov, Štyria tankisti a pes.
Martina, 15: Veľmi veľa. Moje čítanie sa začalo Harry Potterom, prešla som cez sci-fi knihy a fantasy až po klasiku ako taký Princ, Biely tesák a Hobbit. Čítam aj historické knihy.
Čo robíš, keď prídeš zo školy?
Emma, 15: Skontrolujem si lajky na Instagrame, jem, potom čítam, idem na počítač, jem, píšem si s kamoškou, jem, píšem si denník, jem.
Nina, 18: Idem na kone.
Diana, 15: Po škole chodím na tréning. Skoro každý deň. A keď nie, tak oddychujem. Nenachádzam energiu na ďalšie učenie a domáce úlohy, to sa ani nedá.
Theodor, 12: Hrám a testujem hry.
Matej, 17: Surfujem na internete, idem na tréning, masturbujem.
Petra, 17: Väčšinou mám po škole krúžky – anglický jazyk, nemecký jazyk, tanečná.
Radoslava, 15: Oddýchnem si po dlhom dni v škole.
Martin, 14: Sadnem si s mamou a začneme sa rozprávať.
Alexandra, 15: Otvorím si notebook, zapnem mobil – potom sa učím a jem.
Ak by si mohol zmeniť jednu vec v škole, čo by to bolo?
Adam, 12: Nepovinná hudobná výchova.
Pavla, 12: Dlhšie prestávky.
Elena, 15: Výlety, exkurzie – aby sme v kvarte nemohli niekde prespať, to je smutné. Nemáme ani exkurzie do zahraničia. Zbytočne veľa písomiek.
Andrej, 15: Systém, ako učitelia učia predmety. Bolo by pekné a aj zaujímavejšie, keby učili s humorom.
Sára, 14: Chcela by som, aby si žiaci mohli vybrať, aké predmety sa budú učiť. Keď nám nejaký predmet nejde, nezaujíma nás a nepotrebujeme ho, prečo sa ho musíme učiť?
Nino, 17: Ukázať študentom bežný deň toho-ktorého zamestnanca, nech majú aspoň trochu reálnu predstavu o budúcom povolaní.
Adrian, 17: Možno niektorých učiteľov.
Tereza, 12: Ísť na obed bez dozoru profesorov.
Kristína, 12: Jedáleň a jedlo, čo tam varia.
Marek, 11: Aby sme ako v Dánsku nedostávali známky.
Patrícia, 15: Dala by som spraviť tartanovú dráhu, zlepšilo by to kvalitu telesnej a zapájalo by sa do nej viac dievčat.
Keby si mohol zmeniť jednu vec doma/v rodine, čo by to bolo?
Daniel, 14: Fakt, že nemám motorku.
Samuel, 17: Väčšiu posteľ.
Lucia, 17: Viac voľnosti – buduje sa dôvera, a zároveň autorita a zodpovednosť.
Petra, 17: Trávenie viac času v rodine.
Kristína, 12: Domáce zvieratko – psík.
Nina, 18: Lepší vzťah medzi rodičmi.
Simonka, 12: Nič. V mojej rodinke je všetko v poriadku. Som za ňu vďačná a nič by som na nej nechcela meniť. Ďakujem, že ju mám, a ľutujem deti zo sirotinca.
Tomáš, 15: Prísny prístup rodičov k mojim známkam.
Braňo, 15: Dal by som het sestru.
Ak by si si mal predstaviť ideálny život po skončení školy, ako by vyzeral?
Sandra, 13: Doktorka – hematológia, rodina, dve deti, manžel – bohatý, na dovolenke na Havaji.
Theodor, 12: Mať toľko peňazí, aby som už nikdy nemusel pracovať.
Michal, 12: Bohatý, pekná žena.
Marek, 11: Bol by som milionár, predseda NATO, génius, žil by som v Dánsku, trvalý pobyt by som mal v Monaku, každý týždeň by som chodil do New Yorku.
Paulína, 11: Napísať celosvetovo známy bestseller, byť celosvetovo známa spisovateľka, mať pár miliónov na účte, mať rodinu.
Michaela, 15: Vyštudovaná vysoká škola, ísť pomáhať do menej vyspelých krajín, ktoré to potrebujú.
Patrícia, 15: Žila by som v Nórsku, mala ucelenú rodinu a nežili by sme v chudobe.
Alexandra, 15: Párty život na VŠ.
Braňo, 15: Ráno vstanem, posadím sa na svoju Hondu Goldwing 1800 Deluxe, doveziem sa k mojej Jawe a budem sa voziť celý deň. Samozrejmosť je mať tučné konto.
Matej, 15: Ľahká práca, veľa peňazí.
Michal, 17: Veľa peňazí a málo práce. (Tak ako každý.)
Matúš, 15: Žiť v rodinnom dome a v čistom, peknom meste, nemať na krku hypotéku, mať stabilnú prácu s vysokou mzdou, ktorá by ma bavila, zdravú rodinu, bývať blízko veľkého zdroja pitnej vody, mať veľa kamarátov.
Jozef, 15: Najlepšie nechodiť do práce :D
Tomáš, 14: Určite by som nebol na Slovensku, najlepšie v nejakej vyspelejšej krajine, pekný dom, auto atď.
Za pomoc ďakujeme Gymnáziu Jozefa Lettricha v Martine, gymnáziu v Senici a Cirkevnému gymnáziu sv. Františka z Assisi vo Vranove nad Topľou.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].