Denník N

To nie ja, to Facebook. Niektorí politici robili kampaň aj v čase moratória

Vďaka prísnejším pravidlám politickej reklamy sa dá ľahšie odhaliť, kto robil platenú kampaň na internete aj v čase, keď je to zakázané.

Niektorí politici porušili moratórium, no novinári o tom smú informovať až po skončení moratória.

Na Slovensku platí zákaz robiť platenú kampaň 48 hodín pred začiatkom volieb, teda od štvrtka rána. Väčšina strán a kandidátov svoje facebookové reklamy včas vypla, pozabudli sa len niektorí. Vo štvrtok doobeda tak boli podľa Facebooku ešte spustené reklamy Miroslava Žiaka (SaS) či Ľubomíra Šestáka (Starostovia a nezávislí kandidáti) a kandidát za KDH Michal Považan mal niektoré reklamy podľa Facebooku spustené v piatok a aj vo volebnú sobotu – varoval v nich pred „zmenou hodnôt Slovenska“ a pred „genderovou“ ideológiou.

„Kampaň nášho kandidáta p. Považana bola vedená treťou stranou mimo dosahu KDH. Podľa informácií, ktoré máme, však bola táto konkrétna reklama na sociálnej sieti deaktivovaná ešte pred začatím moratória,“ reagoval hovorca strany.

Podľa Facebooku mal Michal Považan spustené reklamy aj v čase moratória.

Najintenzívnejšiu facebookovú kampaň v čase moratória spomedzi všetkých kandidátov viedol Peter Puškár, kandidát za Slovenskú ľudovú stranu Andreja Hlinku.

Puškár je právnik a argumentuje, že svojimi internetovými reklamami neporušuje zákon o voľbách do Európskeho parlamentu. Avšak na kampaň sa vzťahuje ešte jeden zákon – zákon o volebnej kampani. A ten kampaň dva dni pred voľbami zakazuje v paragrafe 2.

Tento výklad práva potvrdzuje aj ministerstvo vnútra: „Podľa uznesenia štátnej volebnej komisie ‚internet nie je vyňatý z právnej regulácie volebnej kampane‘, takže príspevky na sociálnych sieťach a články na webe, ktoré napĺňajú definíciu volebnej kampane, t. j. také, za ktorých zobrazovanie iným používateľom sa platí úhrada (napríklad sponzorované príspevky na sociálnej sieti Facebook), sa považujú za vedenie volebnej kampane, a teda sú počas volebného moratória zakázané.“

Znamená to, že politici smú aj počas moratória vyzývať ľudí, aby ich volili. Smú to však robiť len prostredníctvom statusov, fotiek či videí alebo naživo v uliciach. Nesmú šírenie svojich príspevkov na sieti podporiť zaplatenou reklamou.

Kandidát Puškár reklamu vo veľkom využíval a volebná komisia jeho konanie preveruje. „Uvedený podnet komisia dostala z viacerých zdrojov, bude sa ním zaoberať,“ reagovalo ministerstvo vnútra.

Puškár: Ja o tom nerozhodujem, to Facebook

Puškár v kampani využil viaceré stránky

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Eurovoľby 2019

Facebook

Teraz najčítanejšie