Denník N

Občerstvenie od bluesového maratónca

John Mayall vydal tridsiaty šiesty štúdiový album Nobody Told To Me.

Predstaviteľ bieleho blues John Mayall (1933) a čestný člen Slovenskej bluesovej spoločnosti počas svojej takmer 60-ročnej maratónskej „dvanásťtaktovej“ kariéry, miestami prelínanej výletmi do džezových sfér, sústredil okolo seba množstvo hudobníkov, ktorí neskôr založili také špičkové kapely ako Cream (Eric Clapton, Jack Bruce) či Fleetwood Mac (Peter Green, John McVie, Mick Fleet­wood), prípadne posilnili známe zostavy Rolling Stones (Mick Taylor) či Mothers Of Invention Franka Zappu (Don „Sugarcane“ Harris).

Dokázal totiž otvoriť cestu, komunikovať, usmerniť a dať priestor muzikantským a kompozičným schopnostiam mladých talentov aj zrelých „mimožánrových“ muzikantov. Jeho formácia The Bluesbrea­kers tak prešla počas svojej existencie viac ako stovkou rozličných inkarnácií.

Prekvapujúce mená

Svojím nekompromisným „kmotrovským“ prístupom spojeným so skupinovou disciplínou tak hudobníkom umožnil odpálenie do ďalších rozmerov. Ktovie, aká platňa by vznikla, keby pri požiari jeho domu v Laurel Canyon neboli zničené nahrávky s velikánom rockovej gitary Jimim Hendrixom…

Mayall je spolu s predstaviteľom outlaw country Williem Nelsonom (1933) pravdepodobne najdlhšie pôsobiaci belošský hudobník svetovej scény. Má neuveriteľnú muzikantskú kondíciu a jeho najnovší projekt – tridsiaty šiesty štúdiový album (popri rozličných živých nahrávkach, kompiláciách a pirátskych kolekciách, ktorých je viac ako 70) Nobody Told To Me (Forty Below Records 2019) predstavuje sviežu nahrávku podľa jeho objavovateľskej filozofie s participáciou viacerých gitarových hostí, ktorí s ním doposiaľ nikdy nehrali.

Niektoré mená a ich výkony sú skutočne prekvapujúce aj preto, že nejde len o ortodoxných bluesových hráčov, hoci ich koketéria s týmto žánrom je známa. Hrajú s pokorou a patričnou úctou k lídrovi.

Ako hurikán v duchu Erica Claptona sóluje hneď v úvodnej skladbe What Have I Done Wrong americký gitarista Joe Bonamassa, ktorého náklonnosť k britskej verzii blues je dostatočne známa. Zázračné gitarové dieťa (ako dvanásťročný otváral dvadsať koncertov legendy B. B. Kinga) sa pripomenie aj v piesni Delta Hurricane. Ortodoxný Larry McCray predstavuje spôsob hrania v tom najlepšom duchu chicagskeho elektrického blues v kompozíciách The Moon Is Full a The Hurt Inside.

Sympatickým prekvapením je netradičný estét Alex Lifeson z progrockových Rush v piesni Evil And Here To Stay. Rovnako tak „nepravdepodobne“ prispeli Todd Rundgren vo swingujúcej skladbe That’s What Love Will Make You Do a Steven Van Zandt z E ­Street Bandu Bruce Springsteena v kompozícii It’s So Tough. Bonbónikom je mladá gitaristka a pesničkárka Carolyn Wonderland, ktorá hrá bez brnkadla, len prstami, ako napríklad Mark Knopfler, a priaznivcom jej talentu je aj Bob Dylan.

Archaický mixážny pult

Účinkuje v troch skladbách – so slide gitarou v Distant Lonesome Train, skvelými dvojhmatmi (podobne hrával nedávno zosnulý slovenský gitarista The Blues Five a Collegium Musicum Rasťo Vacho) invenčne dravo v rockovo archívnej Like It Like You Do a v Nobody Told Me, ktorej nálada evokuje niektoré momenty dávnej Mayallovej suity Blues From Laurel Canyon s nezabudnuteľnými sólami Micka Taylora. Wonderland je aj členkou aktuálnej Mayallovej koncertnej skupiny na 85th Anniversary World Tour 2019 aj ako originálna speváčka.

Nahrávka má skvelý zvuk, ku ktorému určite prispelo Studio 606, patriace Foo Fighters; jej líder Dave Grohl na tento účel zakúpil archaický mixážny pult spolu s ďalším vybavením používaným v 60. rokoch členmi kapely Fleet­wood Mac po tom, čo odišli z The Bluesbreakers.

Nespochybniteľnú zásluhu má aj štandardná rytmika – Greg Rzab (basová gitara) a Jay Davenport (bicie) – posilnená o beglajtovú gitaru Billyho Wattsa a dychovú sekciu v zložení Ron Dziubla (saxofóny), Mark Pender (trúbka) a Richard A. Rosenberg (trombón).

Celé to s patričným entuziazmom korunuje Mayall svojím nezameniteľným hlasom, klávesmi a ústnou harmonikou.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie