Denník N

Elektrina, autá bez šoférov, bicykle. Začína sa búrka, ktorá zmení dopravu aj naše mestá


Úvod k našej špeciálnej sérii textov o budúcnosti automobilov

Idem po diaľnici v ľavom pruhu a predo mnou vpravo je nejaký blbec. Smerovkou doľava signalizuje, že chce predbiehať. Ja pribrzďujem, čakám, priateľsky blikám svetlami, ale on sa stále nechce predo mňa zaradiť.

Za mnou už je rad áut, tak znova pridávam a keď som na jeho úrovni, pozriem na vodiča. Vidím niečo iné, ako som čakal: ani jednu ruku nemá na volante a pokiaľ môžem posúdiť, celú pozornosť venuje debate s pasažierom na vedľajšom sedadle.

Blbec v príbehu som ja; vyblikával som na diaľnici Teslu v autonómnom móde, ktorá sa šoférovala sama. A Tesla nerozumie, že moje blikanie svetlami je povzbudivé, jednoducho buď má za sebou dosť priestoru a predbieha, alebo nemá a čaká.

Moja tichá hádka s robotom sa odohrala na diaľnici v Kalifornii, na ceste zo Silicon Valley, kde elektrické autá vidíte okolo seba prakticky nepretržite a autonómne autá, s typickými kruhovými anténami nad strechou, prinajmenšom párkrát za hodinu.

V San Franciscu, Palo Alto, Menlo Parku, Berkeley, Mountain View, Oaklande a Los Angeles som sa stretával s ľuďmi, ktorých nájdete v ďalších desiatich textoch tejto série, a pýtal sa ich na to, ako sa náš svet v najbližšom čase zmení.

Pretože hádka s najjednoduchšou verziou automaticky ovládaného auta (takéto Tesly už čoraz častejšie jazdia aj po Slovensku) je len jedna drobná ukážka toho, čo všetko z toho, čo sa dnes rodí v Kalifornii, nás o niekoľko rokov čaká aj u nás.

Revolúcia prvá: auto zapojíte do zásuvky

Sme na začiatku obdobia dramatických zmien, ktoré otrasú celým automobilovým priemyslom a spôsobom, ako sa prepravujeme, pretože sa nám zhodou okolností v rovnakom čase stretáva niekoľko zásadných nových trendov.

Po prvé, ešte za našich životov sa zmení hlavný zdroj energie pre našu individuálnu dopravu. Kedysi to boli naše nohy, neskôr zvieratá, veľmi krátko parný motor.

Posledných sto rokov je najdôležitejšou technológiou dopravy spaľovací motor využívajúci ropu. V nasledujúcich desaťročiach ho s veľkou pravdepodobnosťou nahradí elektrický motor.

Spaľovací motor sa pred sto rokmi presadil, pretože ponúkal lepší výkon vzhľadom na kilogram vlastnej váhy. Preto sme mali parné lokomotívy (vo vlaku neprekáža, ak je motor ťažký), ale parné auto sa neuchytilo a neboli vynájdené žiadne parné motorky ani parné stíhačky.

Výkon v pomere k hmotnosti znie ako obskúrny technický parameter, nie ako niečo, čo zmení civilizáciu. Ale stalo sa. Spaľovací motor umožnil napríklad vznik traktora, ktorý nahradil otrockú prácu miliónov ľudí na poli a zlacnel potraviny. Umožnil vznik lacného auta, ktoré zmenilo nielen spôsob, ako cestujeme, ale aj kde bývame a ako vyzerajú naše mestá.

Spaľovací motor spôsobil, že štáty s ropou zrazu dramaticky zbohatli a iné štáty s nimi kvôli tomu viedli vojny. A, samozrejme, zároveň s tým všetkým spaľovací motor zdevastoval našu planétu.

Keď sa začali prvé spaľovacie motory používať, autá jazdiace v mestách chvíľu vyzerali úplne rovnako ako predtým koče, len chýbal kôň a bez koňa bol koč navyše oveľa drahší. Takisto dnes elektrický Volkswagen Golf vyzerá úplne rovnako ako klasický Volks­wagen Golf, len stojí viac.

Pred storočím sme však postupne prišli na to, že vďaka spaľovaciemu motoru môžeme zostrojovať aj úplne nové veci, nielen koč bez koní: postupne prišli aj traktory, aj lietadlá.

Mnohí z ľudí, ktorých som v Kalifornii stretol, si myslia, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Budúcnosť automobilov

Ekonomika

Teraz najčítanejšie