Konzultant zo Stanfordu: Sú tri dôvody, prečo slovenským automobilkám hrozí nebezpečenstvo
Siedmy zo série 11 textov o budúcnosti automobilov.
Európa bude možno v elektrických autách montážnou dielňou pre veci vyvinuté v Číne, hovorí Sven Beiker, Nemec, ktorý už 16 rokov sleduje automobilový priemysel v Silicon Valley.
Ako často sa dajú dnes stretnúť zástupcovia európskych automobiliek v Silicon Valley?
Prišiel som sem v roku 2003 a pýtal som sa sám seba, čo budem ako automobilový inžinier v Silicon Valley vlastne robiť, nebol tu nikto. Najskôr to bol plynulý rast, po kríze v roku 2010 začal byť oveľa rýchlejší. Dnes je tu každý, všetci veľkí výrobcovia, všetci ich veľkí dodávatelia. A, samozrejme, množstvo nových startupov. Ak ste startup a dokážete v jednej vete vysloviť spojenie autonómne autá, umelá inteligencia a deep learning, okamžite vám nejaký investor dá 10 miliónov dolárov.
Kde sa teda teraz nachádzame na krivke od nezáujmu po nafúknutú bublinu?
Už pred dvoma rokmi som povedal, že sme asi na jej vrchole. Odvtedy sme ešte rástli, tak znova poviem, že sme možno na vrchole. Nie sme asi na začiatku ďalšieho prudkého rastu.
Ako veľmi by sa krajiny ako Slovensko mali obávať globálnych zmien v automobilovom priemysle, ktoré sa dnes spúšťajú v Kalifornii?
Ak to chcete na škále od 0: vôbec žiaden problém, po 10: koniec je blízko, už je neskoro čokoľvek robiť – tak povedal by som, že ste niekde okolo čísla 6 alebo 7. Ale nie je to len kvôli Silicon Valley, ale kvôli viacerým nastupujúcim zmenám celého priemyslu.
Ak správne rozumiem pozícii Slovenska, ste odlišní aj od Českej republiky v tom, že nemáte prakticky žiaden výskum a vývoj, len montujete autá. V tejto situácii priemysel