Denník N

Čerpacie stanice z miest zmiznú. Nabíjať auto budete u lekára

Ilustrácia pre N - Hedviga Gutierrez
Ilustrácia pre N – Hedviga Gutierrez

Arcady Sosinov je od roku 2014 riaditeľom kalifornskej firmy FreeWire Technologies, ktorá vyrába prenosné aj stacionárne nabíjačky pre elektrické vozidlá.

Deviaty zo série 11 textov o budúcnosti automobilov.

Ak pracujete v Silicon Valley pre Facebook či Uber a prídete do práce na elektrickom aute, nemusíte pátrať, či sa vám podarí nájsť miesto s nabíjačkou. Zaparkujete kdekoľvek, stlačíte jedno tlačidlo na mobile a niekedy cez deň sa pri vašom aute automaticky zastaví dodávka, ktorá vám ho na cestu domov dobije.

Riaditeľom firmy FreeWire, ktorá tieto nabíjačky vyrába, je Arcady Sosinov. Hneď za sklenenou stenou jeho kancelárie blízko kalifornského Oaklandu sa inžinieri vŕtajú v batériách s veľkým logom Google, ktoré práve dorazili do opravy. Ďalší jeho kolega mi podáva diaľkové ovládanie od pojazdnej nabíjačky, aby som si vyskúšal, ako ľahko sa s ňou jazdí po parkovisku.

Najväčším investorom vo FreeWire je britský ropný gigant BP, čo čiastočne signalizuje, ako si ropné spoločnosti predstavujú svoju budúcnosť vo svete, ktorý bude ropu potrebovať čoraz menej.

Posledných sto rokov trávili všetky krajiny sveta budovaním čerpacích staníc pre benzínové autá. Budú ešte o ďalších 20 rokov existovať?

Trendom najbližšej budúcnosti bude, že najväčší majitelia čerpačiek ako Shell, Total či BP ich budú dodatočne vybavovať nabíjačkami pre elektrické autá. Sústredia sa najskôr pri tom na stanice v mestách, lebo čoraz viac miest sa snaží čerpacie stanice vytlačiť mimo svojich centier. Čerpačky sa tomu bránia, pretože pumpy v mestách majú pre nich aj marketingovú hodnotu. A myslia si, že doplniť ich elektrickým nabíjaním je spôsob, ako sa im podarí stanice v meste zachrániť.

Po centrách miest budú firmy pokračovať s hlavnými ťahmi medzi mestami a letiskami a nakoniec sa dostanú aj k elektrifikácii púmp na vidieku. A najbližších pár rokov sa takéto nabíjačky budú aj používať, lebo veľa iných nebude k dispozícii.

A potom?

V dlhodobom horizonte si nemyslím, že čerpacie stanice budú tie správne miesta, kde sa budú elektrické autá nabíjať. Čiže nie, nemyslím, že prežijú samostatné čerpacie alebo dobíjacie stanice.

Prečo nie?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Budúcnosť automobilov

Teraz najčítanejšie