Denník N

Folklór verzus súčasné umenie? Vidiek proti Bratislave? Jedno klišé za druhým

Premiér Pellegrini a ministerka Laššáková na Radvanskom jarmoku v Banskej Bystrici. Foto - TASR
Premiér Pellegrini a ministerka Laššáková na Radvanskom jarmoku v Banskej Bystrici. Foto – TASR

Naozaj si ministerka kultúry a jej poradcovia myslia, že terajšie rozpočty SNG alebo SNM môžu stačiť na všetky ich úlohy?

Autor je kurátorom zbierky gotického umenia SNG,
v rokoch 2013 – 2018 bol predsedom národného komitétu Medzinárodnej rady múzeí ICOM

Ministerka kultúry a jej poradcovia sa snažia konflikt s kultúrnou obcou prezentovať ako spor so súčasnými umelcami. Možno aj samých seba presvedčili o tom, že umelcom ide len o vlastný prospech, o luxusne vybavené výstavné priestory, zázemie ateliérov, vlastne – len o peniaze. Kto však čo len trochu pozná podmienky tvorby na Slovensku, môže sa nad takýmto nazeraním iba trpko pousmiať: ani Kunsthalle, ani Slovenská národná galéria nikdy neslúžili primárne na umeleckú produkciu, ako sa pani Laššáková domnieva.

Keby si ministerka čo len zbežne prečítala zriaďovacie listiny inštitúcií v pôsobnosti jej ministerstva, nemohla by napríklad nevedieť, že hlavným poslaním SNG je získavať umelecké diela, odborne sa o ne starať a sprístupňovať ich verejnosti – formou výstav a publikácií, vzdelávacích programov a digitálnych platforiem. Samo umenie sa v SNG nevytvára.

Keby sa niekto chcel ukolísať predstavou, že v spore ide len o súčasné umenie (ktorému väčšina občanov tak či tak nerozumie) alebo o LGBTI projekty (ktoré väčšina občanov aj napriek roku 2019 úprimne nenávidí), musím ho/ju sklamať.

Nekoncepčnými zásahmi do financovania kultúrnych projektov, či už na strane občianskeho sektora, ale aj na strane štátnych inštitúcií, sú ohrozené tiež gotické sochy, ikony, historické sklo či nábytok a – čuduj sa svete! – aj kroje. Naše staré umenie tvorí totiž možno menšiu, ale o to unikátnejšiu súčasť tých istých zbierok, ktoré ministerstvo kultúry roky dostatočne nepodporovalo.

Spomínať vôbec údržbu depozitárov a opotrebované zariadenie reštaurátorských ateliérov? Starostlivosť o rozľahlé parky? O národné kultúrne pamiatky, v ktorých štátne múzeá nielenže skutočne sídlia, ale ktorých zachovanie pre budúcnosť musia aj financovať? Z prostriedkov ministerstva kultúry.

Áno – hovorím o kultúrnom dedičstve, netvoria ho predsa len krpce a drevenice.

Ministerstvo nedostatku peňazí

Vždy mi prekážalo, keď

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Ľubica Laššáková

Komentáre

Teraz najčítanejšie