Denník N

Nie som biznismen, som biznis, tvrdil. Dnes je Jay-Z miliardár a venuje sa aj boju za práva černochov

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Jay-Z sa stal prvým rapperom v histórii, ktorého majetok presahuje 1 miliardu dolárov. Nezarába však iba na hudbe.

V roku 2005 v remixe piesne Diamonds from Sierra Leone z albumu Kanyeho Westa Late Registration tvrdil: „I’m not a businessman, I’m a business, man!“ (Nie som biznismen, som biznis!“)

Po štrnástich rokoch novinár Zack O’Malley Greenburg z magazínu Forbes napísal, že Jay-Z sa stal prvým raperom v histórii, ktorého majetok presiahol miliardu dolárov.

Jay-Z, vlastným menom Shawn Corey Carter, pritom vyrastal v chudobných podmienkach v Brooklyne a predtým, ako začal s hudbou, obchodoval s drogami. Vo svojom prvom albume Reasonable Doubt začína pieseň Regrets vetou „I sold it all, from crack to opium“ (Predával som všetko, od kokaínu až po ópium).

V roku 1995 však založil vlastný label Roc-A-Fella Records a stal sa globálnou hviezdou. Získal dokopy 22 Grammys (najviac zo všetkých raperov) a je držiteľom rekordu s najväčším počtom albumov číslo 1 v rebríčku Billboard 200 spomedzi albumov vydaných sólo umelcami. Nedokončil pritom ani strednú školu.

Hudba však tvorí iba časť jeho príjmov – popri investíciách do alkoholu, umenia, nehnuteľností a viacerých spoločností, vrátane Uberu. Jay-Z sa navyše oženil s populárnou popovou speváčkou Beyoncé, ktorá mu výrazne pomohla pri vybudovaní jeho podnikateľského impéria – a sama sa v rebríčku Forbes o najbohatších ženách umiestnila na 51. mieste s majetkom okolo 400 miliónov dolárov, ktoré taktiež zarobila nielen koncertovaním a albumami, ale aj spoluprácami so značkami ako Pepsi či H&M.

Jay-Z je často označovaný príklad pre černošskú komunitu. Producent Kasseem Dean, známy skôr pod umeleckým menom Swizz Beatz, povedal: „Ide o vec väčšiu ako hip-hop. Je to podklad pre našu kultúru. Chlap, ktorý vyzerá ako my, znie ako my, miluje nás, sa stal niečím, o čom sme si vždy mysleli, že je nad naše sily.“

Zvýšili návštevnosť Louvru

Podľa Forbes jeho majetok pozostáva z viacerých zložiek: investoval do vlastného šampanského Armand de Brignac (s hodnotou 310 miliónov dolárov), v hotovosti ďalších 220 miliónov, podiel v alternatívnej taxislužbe Uber má hodnotu 70 miliónov, koňak D’Ussé a streamovacia služba Tidal 100 miliónov, spoločnosť Roc Nation 75 miliónov, nehnuteľnosti 50 miliónov, vlastná hudba ďalších 75 miliónov a zbierka umenia 70 miliónov.

Umenie sa v jeho tvorbe objavuje často, rapoval napríklad o legendárnom maliarovi Jean-Michelovi Basquiatovi. Keď spolu s Beyoncé vlani vydali album Everything Is Love, pieseň APESHIT promovali aj s videoklipom natočeným v Louvri. Múzeum v Paríži im potom ďakovalo za zvýšený počet návštevníkov.

Jeho riaditeľ Jean-Luc Martinez povedal: „Video s Beyoncé a taktiež otvorenie múzea Louvre v Abu Dhabí zaistilo, že sa o Louvre hovorilo po celom svete, a jedným z dôsledkov je aj obrovský nárast návštevníkov za posledný rok.“ Malo ísť až o 25-percentné zvýšenie v porovnaní s posledným rekordným rokom (2012).

Medzi Jay-Z-ho najznámejšie piesne patrí Niggas In Paris, spolupráca s ďalšou hviezdou Kanyem Westom z ich spoločného albumu Watch The Throne. Okrem iného v nej spomína, ako mu NBA dala pokutu 50-tisíc dolárov za to, že ako minoritný vlastník Brooklynu Nets vošiel do šatne Kentucky Wildcats.

Jay-Z reaguje, že pre človeka ako on päťdesiattisíc nič neznamená; a okrem iného prirovnáva dôležitosť svojej tvorby k tomu, čo znamená Michael Jordan pre basketbal, Mike Tyson pre box alebo Michael Jackson pre pop. Motív bohatstva sa objavuje v celom albume: aj pri oslavách jeho vydania nechal pri platení účtu za 250-tisíc dolárov čašníčke sprepitné 50-tisíc.

Kritika justície

Niggas In Paris je v prvom rade chytľavá a zábavná, ale Jay-Z do nej dokázal zapracovať aj vážnejšie témy. Spieva: „I’m shocked, too/ I’m supposed to be locked up, too/ (Som tiež šokovaný, mal by som byť tiež vo väzení)“.

Jay-Z takto naráža na americkú justíciu – spisovateľ Shea Serrano v knihe The Rap Year Book cituje štúdiu Brookingsovho inštitútu, podľa ktorej muži čiernej pleti narodení medzi rokmi 1975 a 1979, ktorí nedokončili strednú školu, mali 70-percentnú šancu, že do svojich 35 rokov skončia vo väzení. Keď to porovnali s belochmi za rovnakých podmienok, tam bola pravdepodobnosť iba 10 percent.

Jay-Z sa v posledných rokoch začal intenzívne angažovať vo viacerých prípadoch, keď boli černosi pravdepodobne poškodení americkým právnym systémom. Nedávno sa napríklad prihováral za prepustenie iného populárneho rapera 21 Savage – o ňom sa dlho rozprávalo, že pochádza z Atlanty, ale tento rok ho zatkol imigračný úrad (Ice) kvôli nepredĺženým vízam. Až vtedy sa verejnosť dozvedela, že v skutočnosti sa narodil v Londýne, ale v detstve sa presťahoval do Ameriky. Na rozhodnutie o predĺžení víz však musel čakať až štyri roky, čo Jay-Z tvrdo kritizoval.

Okrem neho podporoval aj ďalšieho rapera Meek Milla, ktorého kontroverzne uväznili za porušenie podmienky a prepustili po piatich mesiacoch. V stĺpčeku pre New York Times napísal: „To, čo sa deje práve teraz Meek Millovi, je iba jedným príkladom toho, ako náš kriminálny justičný systém chytá a trápi státisíce černochov každý deň.“ Meek Millovi pomáhal napríklad platením advokátov, ktorých by si inak nemohol dovoliť.

Rozhádaný s Kanyem

Pár mesiacov po prepustení Meek Mill vydal album Championships, v ktorom sa objavila aj strofa od Jay-Z-ho v piesni What’s Free (spolu s ďalším hosťom Rickom Rossom). Jay-Z začína vetou: „In the land of the free, where the blacks enslaved“ (V krajine slobodných, kde sú čierni zotročení).

Po vydaní piesne Jay-Z na Twitteri apeloval, aby ho ľudia nestavali proti Kanyemu Westovi, ktorý v tom období kontroverzne vyjadril podporu americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi a nosil aj jeho červenú šiltovku Make America Great Again.

Hoci ešte pred ôsmimi rokmi Jay-Z a Kanye West vydali spoločný album, v politike sa názorovo rozchádzajú. Nestály West síce napokon na konci roka od podpory Trumpa zrejme upustil, ale v tomto je medzi ním a Jay-Z veľký rozdiel. Jay-Z totiž pred minulými prezidentskými voľbami podporoval kampaň Baracka Obamu.

David Samuel vtedy v článku pre The Atlantic napísal: „Jay-Z má schopnosť postaviť sa pred svoje publikum bez toho, aby predstieral, že je menej schopný alebo menej bohatý, ako naozaj je, a to, že prezentuje svoje bohatstvo a privilégiá ako zaslúžené, pričom sa stále identifikuje aj s ulicami, na ktorých vyrástol, z neho robí v Amerike toho najpopulárnejšieho umelca.“

A odvtedy sa veľa nezmenilo – hoci Jay-Z nevydal žiadny aktuálny hit, pre hip-hop je rovnako dôležitý ako pred viac ako dvadsiatimi rokmi, keď s kariérou začal.

Teraz najčítanejšie