Denník N

Československých letcov Deň D sklamal, Nemci sa skrývali. No potom to prišlo

Bývalý príslušník slovenských vzdušných zbraní Karol Valach (1. zľava) so svojimi spolubojovníkmi. Zdroj - VÚA-VHA Praha
Bývalý príslušník slovenských vzdušných zbraní Karol Valach (1. zľava) so svojimi spolubojovníkmi. Zdroj – VÚA-VHA Praha

Najúspešnejším stíhacím pilotom v československých perutiach počas vylodenia v Normandii bol Slovák Otto Smik, ktorý zostrelil tri nemecké stroje.

Československí letci v Anglicku boli v prvé júnové dni plní očakávania. Na letisku Appledram, kde mali základňu stíhacie perute, bolo cítiť nervozitu a netrpezlivosť.

„Všetci vieme, že za týchto okolností dôjde v najkratšom čase k veľkým udalostiam,“ zapísali si do denníka príslušníci 310. československej stíhacej perute podľa knihy Jiřího Rajlicha Na nebi hrdého Albiónu.

Pre počasie sa napokon spojenecká invázia do Francúzska, naplánovaná na 5. júna, posunula o deň neskôr.

„Na tento okamih, taký dôležitý pre vývoj vojny, sme čakali dlhé roky strávené v cudzine,“ hovorili.

Československí letci v Británii sa operácie Overlord zúčastnili hneď od začiatku. Podľa historika Petra Šumichrasta z Vojenského historického ústavu na prvú akciu „jedného z najdlhších dní druhej svetovej vojny štartovalo 36 československých Spitfirov LF.Mk.IX C už o 7:20 ráno z letiska Appledram“.

Po prvom dni však boli sklamaní. Piloti verili, že nemecká Luftwaffe zhromažďuje svoje sily a bude „dobrý lov“, ale to sa nestalo. V Deň D vykonali 144 bojových vzletov a nalietali celkovo 281,15 operačnej hodiny, no s nemeckými lietadlami sa nestretli.

„Pre letcov bol D-Day sklamaním, nemecké lietadlá sa neukázali,“ píše vojnový spravodajca.

„Naším najväčším problémom bolo,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie