Denník N

So študentským filmom sa dostal do Cannes: Keď sa tam divákom čokoľvek nepáči, dajú vám to otvorene najavo

Martin Gonda súťažil s krátkym filmom na prestížnom festivale.

Keď mu prišla správa, že mu vzali film do Cannes, v prvej chvíli tomu ani nechcel veriť. „Myslel som si, že si z nás niekto musí strieľať. Pravá radosť prišla až tesne pred festivalom, keď to bolo potvrdené z rôznych zdrojov na sto percent,“ hovorí a očividne tak trochu vtipkuje.

Pura Vida, tak sa volá jeho absolventský film. Martin Gonda ho nakrútil v poslednom ročníku na VŠMU a hovorí, že s ním nemal veľké ambície.

„Náš zámer bol rozpovedať príbeh tak, aby bol autentický. To, čo prišlo potom, bolo trochu snové, ako by nás ktosi zobral a premiestil do filmu,“ opisuje svoju účasť na prestížnom festivale.

V Cannes súťažil v konkurencii krátkych filmov z celého sveta. V sekcii s názvom Cinéfonadation ich bolo spolu sedemnásť, víťaza vyberala porota pod vedením francúzskej filmárky Claire Denis. A napriek tomu, že Slováci napokon nič nevyhrali, sám pobyt v Cannes podľa neho patrí medzi skúsenosti, ktoré ťažko doceniť. „Sociálneho života som si užil až-až, bolo to hektické. Cannes je kolotoč,“ hovorí 29-ročný režisér.

Nahý život

Keď je reč o áčkovom festivale v Cannes, treba trochu upresniť, o čo vlastne ide: o obrovské podujatie s množstvom sekcií, ktoré nie sú všetky tak ostro sledované ako hlavná súťaž nabitá hviezdami. V tej Slovensko zatiaľ zástupcu nemalo, ale lepšia štatistika je vo výbere „kraťasov“.

V sekcii Cinéfondation za posledných dvadsať rokov Slováci súťažili šesťkrát. Naposledy to bol Michal Blaško s filmom Atlantída, 2003, Matúš Vizár súťaž s animovaným filmom Pandy dokonca pred pár rokmi vyhral. Prirátajme k tomu Martina Gondu a zdá sa, že naše mená v Cannes sa stávajú každoročným pravidlom.

Nejde pritom o nijakú samozrejmosť ani prostý fakt, že by filmy z VŠMU boli stále kvalitnejšie. Ide o 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie