Denník N

Třešňákove pravdivo neoverené príbehy

Hravý pesničkár, spisovateľ a výtvarník Vlastimil Třešňák (1950) je mimoriadne neobvyklý renesančný autor so zmyslom pre všetky hladiny humoru. Jeho zmysel pre detail, absurditu a cit trieliaci k pravde (aj láske a nenávisti), charakterizuje muža nezlomnej nátury.

Aktuálne síce prestal koncertovať a verejne sa prezentovať takmer na všetky spôsoby, ale stále ešte maľuje a píše prózu aj piesňové texty (napríklad pre Alo Trio či Michala Pavlíčka), čo vnímavému konzumentovi prináša minimálne takú radosť ako samému tvorivému autorovi.

Dokazuje to aj jeho najnovšia knižka eNTé: 25 obrazů ze zákulisí (Galén, Praha) – čiastočne výtvarný katalóg či monografia, podobná publikácii 49+jedna/49+One, ale doplnená patrične skvostnými textami, ktoré sú sympaticky presýtené mnohovýznamovosťou s mystifikačnými intarziami, symbolickou „tŕňovou korunou“ polyhistorov.

Príbehy elektrickej gitary

Na obálke príjemne pobláznenej knihy čítame: „Zkratkou NT, tedy neurotypik, označují někteří lékaři osoby, v jejichž chování se nevyskytují autistické symptomy. Mnohem známější je však užití zkratky N. T. v žurnalistice, kdy ji vydavatelé novin používali jako označení pro neověřené informace. Termín pocházel z latinského non testatur, neověřeno. Fonetická podoba zkratky N. T. připomíná německé slovo die Ente, česky kachna.“

Neistota, čo je overený fakt a čo novinárska kačica, je pre dnešok pomerne typická. Žijeme v ére šírenia rôznych poplašne nechutných fake news, ale v aktuálnom Třešňákovom prípade nejde o žiadne nebezpečné informácie. Skôr zaznamenávame mimoriadnu mieru zábavnosti, ktorá sa prikláňa k humoru a informačným schopnostiam Woodyho Allena (ten je aj citovaný) alebo Douglasa Adamsa v jeho putovaní galaxiami vesmíru pri hľadaní adekvátnej reštaurácie.

Netreba nič selektovať, ale lepšie bez diskusie prijať. Totiž – aj to, čo vyzerá ako mystifikácia, je faktická pravda ošľahaná múdrosťou a úškrnom.

Je originálny v príbehu elektrickej gitary od jej prapočiatku (Rickenbacker s prezývkou frying pan – panvica) cez Gibson (Les Paul) a Fender (Stratocaster). Nezabudne ani na českú Futuramu, na ktorej hrával 16-ročný George Harrison. Prelistuje sa cez Dylana, B. B. Kinga, Claptona a Bo Didd­leyho až k Radimovi Hladíkovi a pripomenie všetky „kutilské“ vynálezy (gitara z krabice na cigarety, z dreveného polena alebo nohy od stola v spojení s mikrofónmi z telefónneho slúchadla a so strunami z telegrafných drôtov).

Spája nespojiteľné

Pohráva sa s informáciami ako ateista s ružencom, spája zdanlivo nespojiteľné. Svoje dostane Paganini, príbehy rozpadnutých dvojíc (kto si ešte spomenie na Zager & Evans a ich hit 2525), Presley, ale aj téma Mesiaca a motoristické vynálezy Harleya a Davidsona. Tam sa dostaneme cez Deana, Branda, film Easy Rider, kapelu Steppenwolf a iné perly až k Jardovi Šterclovi. Rozkošná je „švejkovská“ kapitola Franz Kafka a Albert Einstein alebo príbeh Vinnetoua s Old Shaterhandom či Thomas Alva Edison vs. Nikola Tesla.

Je to nadštandardná zábava s klincami point, na ktorých sú zavesené obrázky so zakomponovanými mikropríbehmi farebných portrétov. V dvoch obrázkových prílohách (Story of Jack Anybod, V příštím díle eNTé uvidíte mimo jiné) ochutnáme šírku Třešňákovej palety, ktorá lieta medzi insitnými chlapmi z Kovačice, surrealistickými kolážami a nezanedbateľne originálnymi vrstvami ťahov autora.

Teraz najčítanejšie