Denník N

Šéf rádia Expres: Za dva týždne nasadíme tak dve nové pesničky. Viac by bolo riziko

Ivan Antala. Foto N - Vladimír Šimíček
Ivan Antala. Foto N – Vladimír Šimíček

Súkromným rádiám sa nepáči, že RTVS v posledných rokoch získava uvoľnené frekvencie po regionálnych staniciach. Porušuje to podľa nich doterajšie pravidlá a chcú sa obrátiť na súd.

Ivan Antala (42) je od roku 2014 riaditeľom najpočúvanejšieho slovenského rádia Expres. Vo veľkom rozhovore hovorí:

  • ako komerčné rádiá vyberajú hudbu do svojich playlistov,
  • ako sa vysporiadali s kvótami na slovenské skladby,
  • kto dnes počúva rádio a aká je jeho budúcnosť,
  • či sú pre rádiá konkurenciou Spotify či podcasty,
  • aj o tom, prečo súkromné rádiá nie sú spokojné s tým, že RTVS získava nové frekvencie po regionálnych staniciach.

Úspech Expresu tesne po vzniku stál na tom, že si rádio ako prvé nechalo urobiť mapovaciu štúdiu a začalo testovať, čo išlo do éteru. Dnes to už je asi v komerčnej sfére štandardom.  Ako presne dnes vyzerá výber hudby, ktorú budete hrať?

Keď s tým prišiel Expres v roku 2001, bola to naozaj nová vec. Dnes to robí každé veľké komerčné rádio, takže to nie je žiadne tajomstvo. Takéto testovanie môže byť formou auditória, takže ľudia sedia v nejakej sále, počúvajú muziku a reagujú na ňu. Niekedy sa to robí individuálne, takže ľudia dostávajú na uši slúchadlá, majú pred sebou laptop a hodnotia hudbu. Niektoré rádiá to robia aj cez telefón.

Časté výhrady hudobníkov voči tomuto testovaniu sú, že sa ľuďom pustí len veľmi krátka ukážka, na základe ktorej majú zhodnotiť, či je celá pesnička dobrá, alebo nie.

Je pravda, že tieto ukážky sú krátke a rozhodne nie sú dostatočne dlhé na to, aby niekto neznámu pesničku zhodnotil štýlom „páči sa mi“ alebo „nepáči sa mi“. Ale to ani nie je cieľom týchto testov. V prvom rade zisťujeme, ktoré pesničky poslucháč pozná. Až vo chvíli, keď skladbu na základe ukážky spozná, pýtame sa, či sa mu páči, ako veľmi, či mu lezie na nervy, alebo ako často by ju chcel počúvať. Tie krátke ukážky neslúžia na to, aby človek vyhodnotil pesničku, ale aby ju spoznal či nespoznal. Ak ju nespozná, nehodnotí ju.

Muzikanti, ale aj hudobní producenti často výber skladieb do komerčných rádií kritizujú. Hudobný producent Peter Graus pred rokmi na debate Denníka N povedal: „Komerčné rádiá idú na istotu, berú si to, čo sa hrá v zahraničí, je to predžuté a predtestované a väčšinou to funguje.“ Nie je to tak?

Aj keby sme to tak robili, bolo by to úplne v poriadku. Sme komerčné rádio, vysielanie je predmet nášho podnikania a naším primárnym zámerom je zisk. No nezostali sme len pri tom, čo opisoval Peter Graus.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Teraz najčítanejšie