Denník N

Najlepšie výstavy či vzdelávacie programy. Pozrite si víťazov cien Biela kocka

Víťazi Bielych kociek - Jana Geržová, Mira Keratová, Lucia Kotvanová, Daniela Čarná a Dalibor Bača. Foto - RGS
Víťazi Bielych kociek – Jana Geržová, Mira Keratová, Lucia Kotvanová, Daniela Čarná a Dalibor Bača. Foto – RGS

Porota ocenila výstavu tvorby Michala Moravčíka v Stredoslovenskej galérii, knihu Jany Geržovej mapujúcu projekty v trnavskej synagóge a ďalšie projekty.

Ocenenie Biela kocka vzniklo pred troma rokmi, jeho snahou je oceniť a vyzdvihnúť dobré výstavy, knihy, reštaurátorskú prácu či sprievodné programy, ktoré vznikajú v galériách na Slovensku.

Vyhlasovateľom ocenenia je Rada galérií Slovenska, ktorá prostredníctvom poroty hodnotí najmä prácu zriaďovaných, kamenných galérií. Jedna kategória ponúka možnosť prihlásiť sa aj projektom zo súkromných galérií či kultúrnych centier. Tento rok bolo v piatich kategóriách nominovaných až 59 projektov z celého Slovenska.

O víťazoch rozhodovala porota v zložení: Zuzana Labudová, Hana Hudcovičová Lukšů, Peter Megyeši, Miloslava Borošová Michalcová, Svätopluk Mikyta, Jana Močková a Lýdia Pribišová.

Pozrite si víťazov Bielych kociek za rok 2017 alebo za rok 2016.

Laureáti cien Biela kocka³ za rok 2018

Edičný projekt

Jana Geržová – Pamäť miesta. Synagóga centrum súčasného umenia 1995 – 2000, monografia vydaná galériou Jána Koniarka v Trnave

„Publikácia komplexne – textovo, dokumentačne a obrazovo – zhrnula projekt koncipovaný kurátorkou Janou Geržovou v 90. rokov 20. storočia, ktorý bol vytvorený pre priestor trnavskej synagógy „tu a teraz“, postavený na vzťahoch silného génia loci priestoru synagógy so sakrálnymi, architektonickými, výtvarnými i pamäťovými (holokaust) vlastnosťami s miestne špecifickými inštaláciami troch výstavných cyklov.

Publikácia predstavuje adresnú a konkrétnu „banku pamäti“, ktorá má širší spoločenský význam pre hľadanie identity kolektívneho vedomia (a podvedomia), vyrovnávania sa so spoločnou pamäťou, zároveň potvrdzuje a pripomína význam a miesto tohto osobitého projektu v novších porevolučných dejinách umenia na Slovensku.“

Z výstavy Michala Moravčíka v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici. Foto – Filip Beránek

Kurátorský projekt

Mira Keratová – Michal Moravčík UNITED WE STAND, realizovaný v Stredoslovenskej galérii

„Výstava Michala Moravčíka in memoriam priniesla nielen sumár jeho diel, ale fungovala aj ako komplexný pohľad do jeho života, ktorý bol tesne spätý s tvorbou. Spôsob inštalácie, detailný archív a spolupráca blízkych priateľov, ktorí sa podieľali na výstave, ešte posilnili tento efekt. Zároveň to v istom zmysle uľahčilo čítanie konceptuálnych diel aj pre divákov, ktorí s nimi doteraz nemali skúsenosť.

Výstava pozostávajúca z dvoch častí – UNITED WE STAND v Stredoslovenskej galérii a DIVIDED WE FALL v Novej synagóge v Žiline
– bola skutočným zážitkom a poctou umelcovi, ktorý odišiel predčasne, no zanechal za sebou mimoriadne silné dielo.“

Z výstavy Eastern Sugar Ilony Németh v bratislavskej Kunsthalle. Foto N – Tomáš Benedikovič

Edukačný projekt

Daniela Čarná, Lucia Kotvanová – Mediátori umenia KHB na výstave Ilony Németh: Eastern Sugar, realizovaný v Kunsthalle Bratislava

„Koncept mediátorov v Kunsthalle Bratislava je dlhodobo známy pre poctivú snahu o aktívnu komunikáciu s rôznymi typmi denných návštevníkov. Priebežne priniesol inšpiráciu a know how aj do iných galerijných inštitúcií na Slovensku.

V súvislosti s výstavou Eastern sugar, ktorá reflektovala strácanie práce a zodpovednosti, sa vynoril pozitívny kontrast práve v týchto dvoch oblastiach. V Kunsthalle Bratislava sa zodpovedne stavajú k záväzku byť aj vzdelávacou inštitúciou, dávajú si prácu s výberom a vychovávaním mediátorov, poskytujú im príslušné vzdelanie, prax i prácu a zároveň im odovzdávajú štafetu ďalšej zodpovednosti za vzdelávanie v súčasnom umení. Na poli cukrovarníctva to nezaváži, ale v oblasti galerijnej edukácie si to vážime.“

Nový formát Filkovej trvalej expozície realizujú pozvaní autori v reakcii na jeho tvorbu, ktorú komponujú do novej inštalácie, prostredia, jednotlivého diela, resp. vytvárajú autonómne umelecké projekty. Autormi tejto inštalácie s názvom PAVILÓN sú umelci František Demeter a Tomáš Džadoň. Foto – Ján Kekeli

Iný odborný projekt

Mira Keratová – HYDROZOA, Stála expozícia Stana Filka v Stredoslovenskej galérii, mimoriadne zhodnotenie zbierkového fondu Stredoslovenskej galérie

Projekt HYDROZOA je svojou koncepciou vysoko aktuálny vo viacerých rovinách. Prezentuje inovatívne stratégie zhodnocovania rozsiahlej akvizície diel Stana Filka (viac než 700 diel), pričom povaha stratégií rešpektuje konceptuálne východiská tvorby umelca. Nový formát „permanentnej expozície“ premenlivej povahy, dynamizovaný rôznorodými aktivitami (dočasné výstavy, autorské projekty, intervencie a i.) dovoľuje priblížiť širokej verejnosti i odborníkom základný filozoficko-psychologický zámer umelcovej tvorby.

Dalibor Bača počas inštalácie výstavy v Novej synagóge. Foto – Natália Zajačiková

Nezávislý projekt

Dalibor Bača, Ivana Rumanová – Dalibor Bača: Definitívne nedokončené (+ intervencie a texty), projekt realizovaný v Novej synagóge v Žiline

„Inštalácia Dalibora Baču v Novej synagóge v Žiline v kurátorskej koncepcii Ivany Rumanovej bola veľkorysým projektom, akých na Slovensku ročne býva iba zopár. Pre mnohých bola možno až márnivou prehliadkou umelca, ktorý nechá tony materiálu zničiť pre jednu výstavu, v skutočnosti však všetko v tomto diele bolo prepracované a domyslené do detailov, od zákazu fotografovania až po výber a následnú recykláciu použitých materiálov.

Program sprievodných prednášok, ako aj dielo hosťujúceho autora Andrása Cséfalvaya, ponúkli viacero inšpiratívnych rovín možnej interpretácie – od čisto zmyslového vnímania krehkosti materiálu a našej vlastnej krehkosti až po aktuálne environmentálne témy.“

 

Členkou poroty Biela kocka bola aj Jana Močková, reportérka Denníka N. 

Teraz najčítanejšie