Denník N

Máme nadpriemerných úradníkov, ale podpriemerné úrady

Klientske centrum v Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič
Klientske centrum v Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Podľa ukazovateľov Oxfordskej univerzity sú naši úradníci v mnohom nadpriemerní. S kvalitou verejnej správy však zaostávame. Kde je problém?

Veronika Prachárová je riaditeľka SGI
Juraj Kačur je výskumník SGI

Výkon verejnej správy stojí vo veľkej miere na úradníkoch. Práve oni sú nevyhnutnou súčasťou tvorby, realizácie i vyhodnocovania politík. OECD dokonca tvrdí, že účinnosť a efektívnosť práce verejného sektora je závislá aj od ich zanietenosti a kompetentnosti. Slovíčko „aj” je zásadné. Schopní úradníci sú totiž nevyhnutnou, ale nie postačujúcou podmienkou pre dobre fungujúci štát.

Európska komisia vo svojej správe aj tento rok upozornila, že Slovensko sa v porovnaní s ostatnými krajinami Únie trápi s kvalitou verejného sektora. Problémy sa už dlho nemenia. Zaostávame v oblastiach ako medzirezortná koordinácia, právny štát, kontrola korupcie či transparentnosť vlády. Dokonca, pri hodnotení apolitickosti verejnej správy nás komisia radí až na predposledné 27. miesto.

Kvantum problémov

So zásadnými zisteniami prichádza aj index efektívnosti štátnej služby, ktorý vypracovala Oxfordská univerzita a britský think-tank Institute for Government. Index na základe 11 indikátorov hodnotí ústredné štátne správy v krajinách EÚ a OECD. Porovnáva ich v oblastiach ako tvorba verejných politík, verejné obstarávanie, schopnosti úradníkov či krízový manažment. Slovensko skončilo v celkovom hodnotení opäť na nelichotivom 33. mieste z 38 krajín.

V porovnaní s ostatnými je naša štátna správa

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie