Denník N

Logopedička: Prvé kŕmenie ovplyvňuje u detí aj vývin reči. Všímať si treba lezenie a sedenie

Adelaida Fábianová je klinickou logopedičkou a medicínskou riaditeľkou Adeli Medical Centra – medzinárodného rehabilitačného centra v Piešťanoch. Foto N - Tomáš Benedikovič
Adelaida Fábianová je klinickou logopedičkou a medicínskou riaditeľkou Adeli Medical Centra – medzinárodného rehabilitačného centra v Piešťanoch. Foto N – Tomáš Benedikovič

Aké dôležité je pre bábätká naučiť sa vhodne jesť a piť, aby neskôr začali správne rozprávať, vysvetľuje uznávaná logopedička Adelaida Fábianová. Problémy s rečou môžu mať deti, ktoré nelezú, ale začnú hneď chodiť.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako už dojčenie a pitie z fľašky majú vplyv na vývoj reči detí,
  • čo sa stáva, ak dieťa preskočí fázu lezenia či sedenia,
  • čo s vyše dvojročným dieťaťom, ktoré hovorí nezrozumiteľne,
  • prečo ľudia po mozgových príhodách často nevedia rozprávať.

Dá sa už z plaču malého bábätka zistiť, či bude mať problémy s rečou?

Úplne takto sa to povedať nedá. Ak sa napríklad narodí dieťa so sluchovým problémom, jeho krik a prvotné džavotanie je v podstate rovnaké ako u ostatných detí. Zlom nastáva až po šiestom mesiaci. Tým, že nemá spätnú väzbu, džavotanie stagnuje, až úplne zmizne. Nemôžeme preto generalizovať, že by nám plač malého dieťaťa už signalizoval poruchy s rečou. Vieme z neho vyčítať emócie a od dvoch-troch mesiacov sa krik stáva komunikačným. Postupne sa dieťa so zvukmi hrá a začína pudovo džavotať.

Iná situácia je však u detí, ktoré majú genetické problémy, u predčasne narodených detí, detí ohrozených vývojom. Pokiaľ sú veľmi oslabené, nemajú dostatok síl na to, aby kričali, nemajú silný výdych, ktorý by rozozvučal hlasivky, aby mali adekvátny tón plaču. A preto plačú inak ako zdravé deti.

Keď za vami prídu rodičia, že ich 2,5- až trojročné dieťa nerozpráva, prečo vás zaujíma, ako sa pohybovo vyvíjalo v prvom roku života?

Pohyb, vnímanie a komunikácia sa navzájom dopĺňajú. Motorika je celková pohybová činnosť človeka. Reč sa formuje v závislosti od rozvoja motoriky a vývinu mozgu. Pokiaľ dieťa stagnuje v pohybe, teda v motorickom vývine, predpokladáme, že psychický vývin bude oneskorený. Pozor, nehovorím, že bude narušený.

Ak nie je dostatočne stimulovaná

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie

Foto – TASR/AP