Denník N

Tiché, rýchle, skladné. Prečo sa elektrické kolobežky vkradli do miest a čo teraz s nimi

Elektrokolobežka. Foto - Stanislav Trnik
Elektrokolobežka. Foto – Stanislav Trnik

Nestoja vôbec veľa, ľahko sa nimi dopravíte nielen do práce či do školy, ale aj do električky a vlaku. Mestá ani zákony však na ne nie sú ani trochu pripravené.

Keď sa Stano Trnik pred viac ako rokom chcel dostať do práce, mal na výber tri možnosti.

Mohol si naštartovať svoje auto, prejsť ním približne dva kilometre a potom pár minút blúdiť, kým našiel voľné parkovacie miesto. Poobede ho čakalo to isté, len hľadal miesto pri bytovke.

Druhá možnosť bola MHD. Musel však ísť pár minút pešo, lebo k jeho pracovisku priamo nič nešlo.

Treťou možnosťou bolo cestovať po meste na bicykli. Tu však hneď narazil na problém. V práci sa nechcel zdržiavať sprchou a chýbala mu možnosť nechať bezpečne zaparkovaný bicykel pred firmou.

Stanislav Trnik pracuje v IT firme v Košiciach, má 35 rokov a od vlani do práce cestuje už iba na elektrickej kolobežke.

Elektrické kolobežky sa na uliciach miest objavili len v posledných dvoch rokoch a túto jar sa ich počet znásobil.

Presné štatistiky síce neexistujú, no okrem pohľadu na ulicu stačí aj jedno číslo z Heureky, najväčšieho slovenského porovnávača cien: tento rok vyhľadávajú kupujúci elektrokolobežky šesťkrát viac ako v minulom roku.

Stanislav Trnik so svojou elektrokolobežkou. Foto – Stanislav Trnik

Zo života kolobežkára

Spočiatku sa Stano pozeral na elektrokolobežky ako na hračky pre deti alebo ako na prostriedok, ktorý z klasickej kolobežky vytláča šport.

Dnes v nich vidí fenomén, ktorý ľuďom umožňuje cítiť sa slobodnejšie na ceste. Na také nenápadné vozidlo je rýchlosť 25 kilometrov za hodinu naozaj vysoká.

Po meste sa s ňou pohybuje v podstate stále, keď mu to počasie dovolí. Je schopný pohodlne dôjsť tam-späť aj do najvzdialenejších mestských častí Košíc, ktoré sú od centra aj 10 kilometrov.

Výrobca jeho kolobežky Xiaomi uvádza dojazd pri optimálnych podmienkach až 30 kilometrov na jedno nabitie. Realita môže byť iná. Výdrž batérie ovplyvňuje hmotnosť jazdca, počasie, ale aj povrch, po ktorom sa jazdí. Takže sa netreba spoliehať na výrobcom uvádzaný dojazd, Stano radí odpočítať 5 kilometrov.

Dobíjanie batérie trvá v priemere 5 hodín, napája sa z normálnej elektrickej zásuvky. Cez noc si tak Stano nechá kolobežku nabiť na maximum a to mu vystačí na celý deň. Cena nabíjania v domácnosti je skoro zanedbateľná.

Aký bol hlavný dôvod, prečo si ako hlavný dopravný prostriedok v meste vybral kolobežku? Je to podľa neho najrýchlejší spôsob dopravy po meste. Nie je v tom sám. Tento dôvod uvádza aj väčšina ľudí z facebookovej skupiny Elektrokolobežkári sk/cz. Skupina má o niečo menej ako 400 členov.

Vyzbrojení aplikáciou

Bonusom pri používaní elektrokolobežiek je mobilná aplikácia. Je zadarmo, vidíte v nej základné štatistiky o

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie