Denník N

MediaBrífing: Danko minul na reklamu na Facebooku 15-tisíc eur a teraz o nej konšpiruje

Hlavné témy aktuálneho MediaBrífingu, ktorý sumarizuje a analyzuje dianie v žurnalistike a médiách:

  • Andrej Danko konšpiroval o reklamách na Facebooku.
  • RTVS opäť prepúšťa nepohodlných novinárov.
  • Facebook bude poskytovať informácie o šíriteľoch nenávisti.
  • Médiá sa spájajú pri informovaní o zmene klímy.

Foto – TASR

Online priestor bol plný a vykúpený záhadnými osobami, povedal vo štvrtok Andrej Danko. Týmito slovami sa posťažoval, že mali v SNS problém s kampaňou do eurovolieb.

Áno, predseda parlamentu povedal a urobil oveľa vážnejšie a horšie veci, tie už však komentovali iní novinári. No keďže v MediaBrífingu analyzujeme dianie v médiách a na internete, musíme sa tento týždeň venovať práve slovám Andreja Danka. Nielen preto, že sú také mylné, až je to vtipné, ale aj preto, že ich môže znova a znova opakovať, okoreniť ďalšími nepravdami a do parlamentných volieb vytvoriť ďalšiu škodlivú konšpiráciu.

Čo presne šéf SNS povedal?

„Náš Facebook nefungoval tak, ako funguje bežne, pretože sme sa nevedeli dostať do priestoru, dlho trvalo prihlasovanie, online priestor bol takmer plný a bol vykúpený záhadnými osobami,“ povedal Danko na tlačovej konferencii.

V tlačovej správe následne strana výhrady formulovala nasledovne: „Facebook nielen strany SNS počas volebnej kampane do Európskeho parlamentu vôbec nefungoval tak ako dovtedy.“

Mohol byť Facebook vypredaný?

Nie. Reklamami na Facebooku možno zasiahnuť zhruba 2,5 milióna ľudí zo Slovenska. Každý používateľ vidí denne desiatky reklám. To je prakticky neobmedzený inventár, ktorému sa nevyrovná ani priestor na všetkých bilbordoch, v televíziách, rádiách, novinách a časopisoch. Nie je možné, aby nejaké „záhadné osoby“ vykúpili všetok internetový reklamný priestor a pre SNS by už nezostalo miesto. Takáto situácia v histórii Facebooku nenastala a ani nenastane.

Aj keby teoreticky na nejakú veľmi malú a špecifickú skupinu používateľov bolo zacielených neštandardne veľa platených odkazov, automatické systémy Facebooku by jednoducho cenu tejto reklamy zdvihli, čo by inzerentov prinútilo buď platiť viac, alebo radšej cieliť na iných ľudí a lacnejšie.

Ak sa dá niečo vypredať, tak maximálne priestor na niektorých slovenských stránkach, ktoré majú neporovnateľne nižšiu návštevnosť ako Facebook. Také situácie môžu nastať v období, keď je obrovský záujem o reklamu, napríklad pred Vianocami. Vtedy môže manažér menšej stránky informovať inzerenta, že už sú vypredaní a nebudú schopní zabezpečiť povedzme ďalších 100-tisíc zobrazení banneru. Takéto situácie sa však bežne nestávajú, slovenské médiá nemajú ten luxus, že by boli beznádejne vypredané.

Navyše, kampaň do eurovolieb je v porovnaní s parlamentnými či prezidentskými voľbami skromná. Reklamný priestor teda nemohol byť vypredaný.

Mala SNS reklamy na Facebooku?

Facebook pred eurovoľbami sprísnil pravidlá o politických reklamách (a tento týždeň nové pravidlá rozšíril už do 50 krajín). V rámci toho vytvoril aj verejnú databázu všetkých politických reklám. Tá síce začala naplno fungovať zhruba mesiac pred eurovoľbami, nemáme teda dáta o celom priebehu kampane, no veľmi ľahko v databáze nájdeme reklamy, ktoré si platili lídri kadidátky SNS Jaroslav Paška (minul 1253 eur) a Karol Farkašovský (410 eur).

SNS minula od marca doteraz na reklamy cez svoju hlavnú facebookovú stránku vyše 15-tisíc eur. Cez oficiálnu stránku Andreja Danka to bolo ďalších 15-tisíc eur.

Na porovnanie, facebooková stránka Progresívneho Slovenska v rovnakom období minula takmer 30-tisíc, OĽaNO 14-tisíc, Sme rodina 11-tisíc a Smer vyše tritisíc eur.

Takúto reklamu si Andrej Danko platil dva týždne pred eurovoľbami. Podľa dát z Facebooku na ňu minul od 100 do 500 eur a zasiahol 50- až 100-tisíc ľudí. Zdá sa, že vtedy nebol reklamný priestor vypredaný.

Kde bol teda problém?

Andrej Danko spustil len na svojej facebookovej stránke od apríla vyše sto reklám, teda každý týždeň niekoľko. Keď sa ale na ne pozrieme bližšie, všimneme si, že v apríli

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Andrej Danko

Facebook

MediaBrífing

Teraz najčítanejšie