Denník N

Legendárneho manažéra vyhnali z Fordu. Tak zachránil Chrysler

Lee Iacocca sedí na kapote prvého Chryslera K Car. Foto - ap
Lee Iacocca sedí na kapote prvého Chryslera K Car. Foto – ap

Lee Iacocca, automobilový manažér, ktorý zachránil Chrysler pred bankrotom, bol pri vzniku legendárneho Fordu Mustang a patril k najúspešnejším obchodníkom svojej generácie, zomrel minulý týždeň vo veku 94 rokov na následky Parkinsonovej choroby.

Píše Bart Barnes, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Pre veľkú časť americkej verejnosti bol Lee Iacocca tvárou, hlasom a symbolom detroitského automobilového priemyslu v čase jeho najväčšej slávy.

Ambiciózny Iacocca, syn imigranta, ktorý sa stal už ako 36-ročný viceprezidentom Fordu, si vybudoval renomé v roku 1964, keď spoločnosti pomohol získať nový štýl a švih športovým modelom Mustang.

Iacoccova kariéra ďalej raketovo stúpala. Stal sa prezidentom celej spoločnosti, no v roku 1978 ho z nej neočakávane vyhodil Henry Ford II., vnuk a zároveň nositeľ mena slávneho zakladateľa. Mnohí za tým videli zrážku ich osobností.

Iacocca sa však prakticky ihneď znova vrátil na výslnie ako nový šéf Chrysleru. Po tom, čo v roku 1980 presvedčil americký kongres, aby mu poskytol garancie na pôžičky vo výške 1,5 miliardy dolárov, mu pripisovali zásluhy za záchranu tejto spoločnosti pred bankrotom.

Staromódny typ. Pôžičku chcel splatiť

Chrysler bol v detroitskej automobilovej Veľkej trojke tým tretím v poradí. No po tom, čo Iacocca pozatváral továrne, prepustil desiatky tisícov zamestnancov, osekal mzdy vedeniu, presvedčil dodávateľov, aby strpeli meškajúce platby, a odbory žmýkal, až kým mu neustúpili, sa vrátil na výslnie. Iacocca sám si plat znížil na jeden dolár ročne.

Okrem toho však aj zdvihol tržby. Predstavil úspornejší rad modelov K-car a minivany, ktoré celé roky viedli americké rebríčky predaja automobilov. Spoločnosť vrátil do čiernych čísel takým spôsobom, že sa to dodnes považuje za najväčší korporátny záchranný manéver v histórii amerického biznisu.

Pod Iacoccovým vedením predtým hlboko zadlžená firma v roku 1983 splatila všetky svoje dlhy, dovedna 1,2 miliardy dolárov plus úroky, a to sedem rokov pred termínom.

„My v Chrysleri si peniaze požičiavame staromódnym

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie