Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Stránka Zomri nie je len o vtipoch, niekedy prináša správy rýchlejšie ako médiá

Hlavné témy aktuálneho MediaBrífingu – piatkového newslettra, ktorý sumarizuje a analyzuje dianie v médiách:

  • Novinári stále častejšie čerpajú informácie zo stránky Zomri.
  • Evanjelický časopis prišiel o databázu predplatiteľov.
  • Facebook ukáže, ktoré firmy majú vaše osobné údaje.
  • Americký politik zakázal novinárke sledovať jeho kampaň, nechce byť osamote s cudzou ženou.

Prvé video zo stredajšej bitky futbalových chuligánov v centre Bratislavy priniesla facebooková stránka Zomri pár minút po pol desiatej večer. Väčšina médií zareagovala až o niekoľko desiatok minút neskôr a vo svojich správach odkazovali práve na túto humoristickú stránku. Ako jediná v tom čase mala zábery z miesta činu.

„V podstate sme z celej verejnosti vyrobili relatívne funkčnú redakciu,“ vraví jeden z adminov stránky Zomri. „Náhodou sme boli skoro všetci online a mohli sme sa tomu venovať,“ dodáva. Hoci podľa verejne dostupných dát z Facebooku má prístup k administrácii stránky Zomri až deväť účtov, autori sú len traja až štyria ľudia. Ich totožnosť verejnosť stále nepozná.

Zomri patrí medzi najpopulárnejšie účty na slovenskom Facebooku. Stránka funguje už viac ako tri roky a tento týždeň dosiahla hranicu 200-tisíc fanúšikov (na Instagrame má 136-tisíc odberateľov). O tom, že dokáže ovplyvňovať verejnú mienku, nastoľovať témy a rámcovať politických predstaviteľov, sa hovorí už dlhšie. Za pozornosť však stojí aj to, že sa stáva rýchlym zdrojom informácií.

Avšak Zomri v stredu neprekonalo spravodajské médiá len v rýchlosti, ale aj v rozsahu informovania. Do neskorej polnoci zverejnili 20 exkluzívnych príspevkov z hromadnej bitky v Bratislave – informácie, fotky, videá. Všetky materiály získali od svojich fanúšikov.

Nezvyčajný jav

Vyčíňanie chuligánov nebolo prvým prípadom, keď novinári získavali informácie zo Zomri. V novembri 2018 bola stránka jedným zo zdrojov záberov požiaru na bratislavských vianočných trhoch.

Zaujímavý je aj prípad panovačnej starostky z východoslovenskej obce Fekišovce. Video z ustanovujúcej schôdze obecného zastupiteľstva bolo na YouTube zverejnené už skôr, no až keď o niekoľko dní stránka Zomri vydala zostrih, stala sa obec celoslovensky známa a témou sa začali zaoberať médiá. Video zo Zomri má do dnešného dňa 1,7 milióna spustení.

Stránka tiež bola medzi prvými, kto informoval o incidente v obci Medzany, kde opitý muž zničil volebnú urnu a narušil priebeh prezidentských volieb. Zomri je navyše pomaly bezkonkurenčným zdrojom informácií o poruchách a požiaroch slovenských vlakov.

Denník N už tiež v minulosti čerpal informácie zo stránky Zomri.

Ide o pomerne nový a nezvyčajný jav. Niektorí svedkovia udalostí sa neozvú profesionálnemu médiu, ktoré čítajú alebo sledujú, ale anonymným adminom satirickej stránky, pretože vidia, že okrem nekorektného humoru zdieľa aj spravodajsky zaujímavé informácie.

„Autori vedia, že tie informácie neposielajú len do nejakého inboxu, kde si ich nikto neprečíta. Vidia, že pravidelne zverejňujeme obrovský diapazón informácií, a preto im dáva zmysel ich posielať nám. Samotná existencia takého portálu ich už podľa mňa dokonca aj motivuje tie informácie vyhľadávať,“ vysvetľuje admin stránky Zomri.

Podľa neho je normálne, že ľudia posielajú materiály do Zomri, pretože

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie