Počet migrantov klesol, ale spravodajstva o nich je viac

„Salviniho efekt“ prekrútil realitu a dosiahol novú úroveň kontroverznosti a hnevu v súvislosti s témou, ktorá sa v skutočnosti vytrácala.
[Už len do konca týždňa môžete podporiť kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024). Maďarský projekt Denníka N Napunk bude v tejto dobe ešte dôležitejší. ]
Autorka je americká historička a novinárka
V júni 2018 odmietla nová talianska vláda udeliť povolenie zakotviť v jednom talianskom prístave lodi Aquarius, na ktorej palube sa nachádzalo 600 migrantov. Šlo o dôležitú správu a napríklad významný taliansky denník Corriere della Sera sa k nej podľa toho postavil: venovali jej veľa článkov napísaných z rozličných uhlov pohľadu. Ale článok, ktorý fanúšikov facebookovej stránky novín zasiahol najviac, bol ten, v ktorého titulku sa objavilo meno vtedy ešte nového ministra vnútra Mattea Salviniho a jeho výrok: Naše prístavy sú pre Aquarius zatvorené!
Ako uvádza nová štúdia, ktorú vypracovali odborníci z môjho projektu o dezinformáciách Arena pri London School of Economics, z Benátskej univerzity a zo samotného denníka Corriere della Sera, v roku 2018 šlo o druhý najdiskutovanejší článok na tému migrácie na facebookovej stránke novín. To znamená, že pritiahol druhý najväčší počet čitateľov, súhlasných i nesúhlasných reakcií, komentárov a zdieľaní.
Spokojný s takouto reakciou Salvini tento trik zopakoval aj o niekoľko týždňov, keď zabránil zakotviť na talianskom brehu ďalšej lodi. Keď tento jeho krok spochybnil prokurátor zo sicílskej Katánie, Salvini umiestnil na sociálnu sieť svoj 20-minútový monológ. Keď tento príspevok Corriere prelinkoval na svoju vlastnú facebookovú stránku, stal sa z neho vôbec najdiskutovanejší minuloročný novinový príspevok na tému prisťahovalcov.
Začarovaný kruh
Tieto dve udalosti, samozrejme, neboli ničím jedinečné. Od minuloročných volieb šéf bývalej Ligy Severu, ktorá je dnes známa len ako Liga či po taliansky Lega, Salvini zámerne používa kontroverzný jazyk ako úmyselne naaranžované vystúpenia, ktorých cieľom je, aby sa opäť dostal do novín. Nedávno to urobil opäť, keď nielenže opäť zabránil zakotviť ďalšej lodi (šlo o záchranársku loď, ktorá na mori zachraňovala ľudí, ktorí by sa inak utopili), ale rovno vyzval na zatknutie 31-ročnej nemeckej kapitánky Caroly Racketeovej.
O tom, aký vplyv majú sociálne médiá na politiku, a zvlášť o tom, akým spôsobom fungujú algoritmy Facebooku a YouTube, ktoré pomáhajú rozširovať hnev, extrémistické a provokatívne politické vyhlásenia, sa popísalo už dosť veľa, k čomu som prispela aj ja. Už menej sa však vie o tom, ako tým istým typom jazyka narábajú médiá. V tomto momente ide o akýsi začarovaný kruh: mnohé noviny, zvlášť tie bez veľkej predplatiteľskej základne, sú závislé od internetovej inzercie, ktorá sa zobrazuje s článkami, na ktoré ľudia viac klikajú. Ide o kontroverzné články, pričom nezáleží na tom, aká je ich kvalita. Politici ako Salvini podporovaní nenákladnými straníckymi webstránkami, na ktorých sa tiež objavuje inzercia, ako aj zástupmi skutočných či falošných podporovateľov sa naučili, akú takúto kontroverziu vyvolať. Mainstreamové noviny majú potom pocit, že musia zaznamenávať to, čo povedia, a to bez ohľadu na to, či je to dôležité alebo pravdivé. Deje sa tak preto, že potrebujú zisky z reklamy, a tiež preto, že by si pripadali nerelevantné, keby to nerobili. Toto však vytvára len ďalší dôvod na ďalšie poburujúce vyhlásenia, naaranžované udalosti a podobne.
Zistili sme, že vplyv tohto začarovaného kruhu na verejnosť je