Denník N

Malé autá zaparkovali v minulosti

Zamestnanci si fotia posledný vyrobený exemplár chrobáka VW v mexickom meste Puebla 10. júla 2019. Foto – TASR/AP
Zamestnanci si fotia posledný vyrobený exemplár chrobáka VW v mexickom meste Puebla 10. júla 2019. Foto – TASR/AP

Posledný chrobák od Volkswagenu zišiel z výrobnej linky minulý týždeň a podobný osud hrozí aj modelom Up! a Polo. Očakávaný triumf SUV nie je dobrou správou.

Autor je komentátor Bloomberg Opinion

Nový model automobilu sa začína vyrábať každú chvíľu a každú chvíľu nejaký končí. Preto nie je bežné, že by koniec výroby nejakého modelu pritiahol svetovú pozornosť. No Volkswagen Beetle, ktorého posledný kus minulý týždeň vyrobili v Mexiku, nebol bežným vozidlom.

Koniec „ľudového vozidla“, ktoré bolo ikonou povojnovej nemeckej prosperity, ako aj kontrakultúry 60. rokov, je o to bolestivejší, keď si uvedomíme, čo ho má nahradiť. Ako minulý týždeň informoval Bloomberg, mexická továreň sa chystá vyrábať – a teraz pozor – kompaktné športové úžitkové vozidlo, SUV.

Popularita veľkých

So všetkým rešpektom voči novému vozidlu: mám pochybnosti o tom, že chytí ľudí za srdce takým spôsobom ako Chrobák, ale aj pôvodný Fiat 500 či britské Mini. Tieto malé a efektívne autá by boli z hľadiska otepľovania planéty a našich preplnených miest zjavne najlepším riešením. No napriek tomu sa na západných trhoch stali ohrozeným druhom. Spotrebitelia volia svojimi peňaženkami, kupujú si SUV, a pretože im prinášajú väčšie zisky, výrobcovia automobilov tomu prispôsobujú aj svoju ponuku. Volkswagen kedysi v reklame na Chrobák vyzýval spotrebiteľov, aby „mysleli v malom“, ale dnes to už nezaberá.

Lenže zabiť cenovo dostupné malé auto mohlo odvrátiť nepríjemné dôsledky, s ktorými sa bude potýkať automobilový priemysel i životné prostredie. V takomto vozidle sa snúbila

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Budúcnosť automobilov

Teraz najčítanejšie