O kresťanskom liberalizme
Po páde totalitného režimu sa pojem slobody preniesol aj do náboženského myslenia. Takpovediac nanovo sa čítali a interpretovali niektoré biblické texty a náboženské posolstvá. „Ukázalo sa, že sloboda je akási brána, ktorou sa vstupuje dovnútra kresťanského domu,“ napísal popredný poľský teológ a filozof Józef Tischner.
Aj v sekulárnom prostredí bola nadobudnutá sloboda interpretovaná nielen ako výsledok zápasu za slobodu a viacerých faktorov nutne vedúcich k zrúteniu komunistického režimu, ale popri tom aj ako dar. Dar, za ktorý ako spoločnosť nesieme zodpovednosť.
Avšak v cirkevných kruhoch čoskoro zavládla nedôvera k slobode. Dar slobody tu čoskoro začal naberať nádych bremena. Namiesto partnerského dialógu s moderným pluralitným svetom napokon nastúpilo obviňovanie. Sloboda bola zrazu vinná za všetko. Ba dokonca, ako to v poľských súvislostiach pripomenul Tischner, pomaly, nebadane sa vina slobody stala väčšou ako vina komunizmu. Obžaloba slobody bola odrazu väčšia ako obžaloba totalitného režimu.