Denník N

Čo sme robili pred 30 rokmi: Koly v plote

Prejav odvysielala televízia až po páde režimu.
Prejav odvysielala televízia až po páde režimu.

V téme Čo sme robili v roku 1989 zverejňujeme osobné spomienky Martina M. Šimečku a jeho hostí na udalosti a zážitky v priebehu roka, v ktorom padol komunistický režim, hoci takmer nikto nepredvídal, že sa to stane.

V roku 1987 dokončila Alta Vášová libreto muzikálu P+L. Išlo o poctu románu Romaina Rollanda Peter a Lucia, ale Alta Rollandov príbeh rozšírila a z vojnového vraždenia prvej svetovej vojny spravila memento násilia celého dvadsiateho storočia. Preto to zovšeobecnenie na P+L ako srdce mien vyrezávaných do kôry.

Jano Štrasser spravil na základe Altiných prozaických textov-podkladov muzikálové piesňové texty a Dežo naspieval za klavírneho sprievodu Jara Filipa piesne na kazetu.

Tá kazeta potom putovala s libretom vyše štvrťstoročia od divadla k divadlu. Až potom chytil inštrumentáciu piesní a inscenovanú hudbu do rúk Vladislav Slnko Šarišský a v decembri 2013 sa konala na Malej scéne STU premiéra muzikálu, ktorému ešte päť rokov trvalo, kým sa z entuziastického predstavenia a koncertnej medzihry stal v Zlíne plnohodnotným divadlom. Niekedy to jednoducho trvá tridsať rokov.

V roku 1989 to však vyzeralo tak, že muzikál ostane nerealizovaný. Nikto nemal chuť na vojnové pesničky. Text, publikovaný v májových Slovenských pohľadoch, sa končil hukotom tankov za scénou. Alta mala na mysli okupačné tanky z augusta 1968, vytesňované z pamäti.

Zrazu však dostal ten huk tankov aktuálny význam a veľkú naliehavosť. V máji 1989 sa začali v Pekingu na Námestí nebeského pokoja mítingy študentov, ktorí sa dožadovali dialógu s komunistickou vládnou mocou. Ich hlavnou požiadavkou bola sloboda a demokracia. Čínska komunistická moc tri týždne otáľala, potom sa však 4. júna rozhodla zakročiť a valiace sa tanky zničili na pekinskom námestí Tchien-an-men posledné ohniská demonštrácií.

Z toho dňa existuje fotografia Jeffa Widenera Tank Man. Ukazuje osamoteného civilného  muža s nákupnou taškou v ruke pred stojacimi tankmi. Vtedy sme si s Altou povedali, že tanky na námestí Tchien-an-men tvoria vlastne bodku za všetkými tankmi dvadsiateho storočia.

Muž a tank. Slávna fotografia amerického reportéra AP Jeffa Widenera.

Vôbec sme vtedy netušili, že na pekinskom námestí sa rozhoduje na desaťročia medzi dvoma historickými možnosťami zmien – medzi pokojnou cestou k slobode a jej potlačením v zárodku.

V tom júni sme to všetko videli, ale akoby sa nás to pekinské námestie netýkalo. Aj tak sme si nevedeli predstaviť, že by v Československu mohlo dôjsť k radikálnej zmene.

Neuvedomovali sme si dynamiku čias.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Čo sme robili v roku 1989

Teraz najčítanejšie