Denník N

Maľuje zdanlivo dokonalé starosvetské olejomaľby, ale je to chyták, či sme schopní vidieť skutočnosť

Detail jedného z najnovších obrazov Adama Šakového. Jeho diela sú realistickým záznamom nereálnej situácie. Foto - archív Adama Šakového
Detail jedného z najnovších obrazov Adama Šakového. Jeho diela sú realistickým záznamom nereálnej situácie. Foto – archív Adama Šakového

Na obrazoch Adama Šakového je pohár pohárom a strom stromom. Tam sa však zdanlivá jednoznačnosť končí a po nej nastupuje ilúzia skrytá pod maskou skutočnosti.

Hoci sa v súvislosti s jeho tvorbou často skloňuje klasický prístup, v dielach mladého maliara Adama Šakového sa odráža manipulácia reality, jej viacznačnosť a mnohé chybné čítania či vizuálne pasce, ktoré majú oveľa viac bližšie k súčasnej postfaktuálnej dobe než k časom starých majstrov.

Pri konfrontácii s jeho obrazmi musíte byť pozorní, inak sa vám ľahko môže stať, že vaša pozornosť skĺzne po dokonale realistickom povrchu a vy pre stromy neuvidíte les.

Jeho diela si aktuálne môžete pozrieť v bratislavskej galérii SODA. Výstava s príznačným názvom „Can’t see the forest for the trees“ je však trochu iná ako tie, na ktoré sme tu zvyknutí. Majiteľ galérie Tomáš Umrian pred vstupom do výstavného priestoru namiesto rozsvietenia zhasne. Veľké plátna osvetlené len bodovými reflektormi sa zdajú byť obyčajnými lesnými výjavmi či zoskupeniami stromov v neurčitej nočnej krajine.

Táto jednoduchosť je však len zdanlivá a je súčasťou rafinovanej hry s divákovou pozornosťou. Sú to perfektne štylizované kulisy reality, v ktorých však možno nájsť vložené „chyby“.

Pohľad na výstavu v bratislavskej galérii SODA. V galérii je hlavné svetlo zhasnuté, jednotlivé diela sú nasvietené pomocou jemného bodového osvetlenia. Foto – archív Adama Šakového

Výstava Can’t see the forest for the trees trvá do 26. júla. Foto – archív Adama Šakového

V aktuálnych dielach Adam Šakový kombinuje prácu s akrylom a olejom. Foto – archív Adama Šakového

Je to neprehľadné ako politika

Mnohé stromy a konáre vrhajú aj dva tiene a ani ich tvar nezodpovedá skutočnosti. „Strom, ktorý je v priestore, by nikdy nevrhol rovnako vykreslený tieň. To by bolo možné, len ak by

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie