Denník N

Cez mobil zrýchlite pilota. Aj to je formula E, ekologický priekopník športu

Pápež František žehná oficiálnemu monopostu majstrovstiev sveta FIA formule E vo Vatikáne 11. apríla 2018. Foto - TASR/AP
Pápež František žehná oficiálnemu monopostu majstrovstiev sveta FIA formule E vo Vatikáne 11. apríla 2018. Foto – TASR/AP

Mixéry, kosačky, zle vyzerajúce autá na diaľkové ovládanie – takéto názory sa šírili po premiérových pretekoch šampionátu formuly E. Písal sa september 2014 a nový projekt mal za sebou prvé podujatie v čínskom Pekingu.

Formula E robí isté a premyslené kroky smerom k svojmu zviditeľneniu. A čo je dôležitejšie, nejde len o samoúčelnú aktivitu, práve naopak. Ťažiť z jej prípadného úspechu budeme skôr či neskôr všetci.

Za všetkým stojí bývalý vrcholový politik, obchodník a športový funkcionár Alejandro Agag. Tento Španiel je výrazným podporovateľom ekologických riešení a jedným z nich mala byť práve formula E. V roku 2011 sa rozhodol, že vytvorí prvú pretekársku sériu, v ktorej uvidíme autá s plne elektrickým pohonom.

Chcel ekologické a technologicky priekopnícke preteky priamo v centrách miest. Nespoliehal sa na pretekárske okruhy. Jeho prioritou boli autentické mestské trate, ktoré by ešte viac zvýrazňovali atmosféru danej krajiny.

Túžil po súťaži, ktorá bude svojimi vlastnosťami unikátna. Jeho zámer mal okrem športovej roviny aj technologickú. Plánoval vytvoriť platformu, ktorá by automobilkám poskytla priestor na testovanie a vývoj nových ekologických riešení v doprave.

Jeho vízia bola odvážna a mnohí ju zatracovali už na začiatku. Agag však využil svoj vplyv, nadobudnuté skúsenosti a aj vďaka podpore Medzinárodnej automobilovej federácie sa nová séria stala skutočnosťou. Postupnými krokmi sa udomácňuje na poli motorizmu a už teraz patrí medzi najžiadanejšie kategórie nielen medzi pretekármi, ale aj konštruktérmi.

Alejandro Agag a Leonardo DiCaprio:

Inšpiráciou Batman či Mario Kart

Predstavte si robustné pretekárske autá s elektrickým pohonom, zrýchlením z nuly na stovku za 2,8 sekundy a maximálnou rýchlosťou 280 km/h priamo v centrách svetových metropol.

Za päť rokov dosiahli výrobcovia obrovský pokrok, čoho výsledkom je unikátne a futuristicky vyzerajúce vozidlo druhej generácie pripomínajúce legendárny batmobil. Spoločnosť Spark, ktorá navrhla dizajn auta, priznala, že inšpiráciu čerpala práve z kinohitu odohrávajúceho sa v Gothame.

Monopost s označením Gen2 zvládne 45-minútové preteky na náročných, úzkych a kľukatých mestských okruhoch vďaka batérii s kapacitou 54 kWh. Počas prvých štyroch sezón museli jazdci zájsť uprostred pretekov do boxov a presadnúť do druhého auta, pretože predošlé vozidlá nemali potrebný dojazd vzhľadom na vybité baterky.

Nové auto zvládne celé preteky, a to dokonca

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Iné podcasty Denníka N

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie