Denník N

Ako Vlk z Wall Street? Potvrdili stereotyp, že v istých povolaniach si ceníme podvodníkov

Leonardo DiCaprio ako maklér Jordan Belfort vo filme Vlk z Wall Street. Belfort mal jediný cieľ: zarobiť čo najviac peňazí, a nebral pri tom ohľady na nikoho a nič. Foto – IMDb
Leonardo DiCaprio ako maklér Jordan Belfort vo filme Vlk z Wall Street. Belfort mal jediný cieľ: zarobiť čo najviac peňazí, a nebral pri tom ohľady na nikoho a nič. Foto – IMDb

Ľudia považovali podvodníkov za lepších kandidátov než poctivcov na pozície „vysoko orientované na predaj“, ako je marketing, PR či investičné bankovníctvo.

Vo všeobecnosti platí, že ľudia nemajú radi podvodníkov, ktorí klamú, manipulujú a ohýbajú fakty tak, aby to vyhovovalo ich osobných záujmom.

Ak by váš spolužiak odpisoval, zatiaľ čo by ste sa na písomku poctivo pripravovali, a spoluobčan si v MHD necvakol lístok, zatiaľ čo vy by ste slušne zaplatili, pociťovali by ste nespravodlivosť a snahu také správanie dodatočne ospravedlniť by ste vnímali ako zavádzanie.

Paradoxne, existujú isté typy povolaní – napríklad investičné bankovníctvo, PR, reklama či viaceré obchodné pozície –, v ktorých sa ochota podvádzať, prikrášľovať si fakty alebo manipulovať stereotypne cení, lebo naznačuje zvýšenú schopnosť presvedčiť zákazníka a uzavrieť obchod.

Toto pozoruhodné zistenie vyplýva zo štúdie, ktorá vyšla nedávno v časopise Organizational Behavior and Human Decision Processes.

Väčšina sa obohatila na úkor spoluhráča

Ekonomické vysvetlenie podvádzania v práci je, že sa vyplatí – zisk je väčší ako prípadná strata.

Brian Gunia z Johns Hopkins University a jeho kolegyňa Emma Levinová z Chicagskej univerzity však v novej štúdii píšu, že taký výklad nestačí, pretože neberie

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Teraz najčítanejšie